میوجات تازه و خشک افغانستان در صدد ورود به بازار روسیه

© AP Photo / Rafiq MaqboolМужчина перекладывает гранаты на одном из рынков Кабула, Афганистан
Мужчина перекладывает гранаты на одном из рынков Кабула, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان قصد دارد کشور را به یک صادر کننده عمده مبدل نماید.

محترم محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در چوکات جلسه ویژه ای با نمایندگان اتاق تجارت و صنایع کشور وعده داد که از صادر کنندگان میوجات تازه افغانی و خشک به هند و سایر کشورها به طور کامل حمایت خواهد کرد. به عقیده مقامات افغانستان، کشور روسیه می تواند یکی از خریداران بالقوه و عمده ای محصولات زراعتی افغانستان گردد.
محترم اشرف غنی در این خصوص تاکید نمود که دولت وی قصد دارد در آینده نزدیک مارکت های فروش میوجات صادراتی افغانی را در تعدادی از کشورهای ذینفع، من جمله در شهر مسکو افتتاح نماید.
بدون شک متشبثین افغانی مقیم مسکو از این ابتکار از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان با خرسندی و خوشحالی استقبال و اظهارات و انتظارات خود را در مصاحبه قبلی «اسپوتنیک» را ابراز نمودند. 
محترم الحاج خان جان الکوزی، معاون اول هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان در یک گفت وگوی اختصاصی با مارینا الشعلان، خبرنگار آژانس خبری «اسپوتنیک» جزئیات بیشتری در مورد این ابتکار تجاری جناب آقای اشرف غنی و در مورد انواع محصولات زراعتی افغانی برای خریداران روس و ظرفیتهای صادر کنندگان افغانستان و مشکلات موجود در خصوص ارسال بار به بازار روسیه و راهکارهای حل و فصل آنان را بیان نمودند:


رئیس جمهور افغانستان نه تنها در صحبتهای با نمایندگان اتاق تجارت و صنایع بلکه در جلسات شورای عالی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی افغانستان یک سال قبل تشویق نمود که ما نباید کشور وارداتی باشیم و لازم است که به یک کشور صادراتی تبدیل شویم. ما متاسفانه 96 درصد واردات داریم و حجم صادرات ما فقط 4 درصد است. به همین دلیل رئیس جمهور بر این باور است که ما باید سطح صادرات را بالا ببریم و به تدریج به یک کشور صادراتی تبدیل شویم.
البته ما در این خصوص با برخی از مشکلات مواجه هستیم. شکی نیست که افغانستان ظرفیت های خوبی صادراتی در بخش تولید محصولات زراعتی، صنعتی و معادن دارد. اما در هر صورت با توجه و حمایت ویژه ای دولت و شخص رئیس جمهور، امسال صادرات ما نسبت به گذشته به 10 درصد افزایش یافته است. عمدتا این صادرات شامل میوجات تازه و خشک می باشد. با این هدف یک کارگوی هوایی به هندوستان آماده شده و 500 تن میوجات (انگور، آلو، شفتالو و غیرو) به این کشور صادر شد.
نکته مهمی وجود دارد که رئیس جمهور ما به آن خیلی علاقه دارد و بر سر این موضوع کار می کند و مایل است که دسترسی به بازار روسیه داشته باشیم چراکه مارکت مسکو یک بازار بسیار خوب برای میوجات و سبزیجات و سایر محصولات ما می باشد و این بازار امکانات و امنتیازات بالایی دارد.


ما روزانه 700 تن اضافه خیار را تولید می کنیم. ما آنار بسیار خوشمزه داریم. علاوه بر خود مصرف افغانستان، ما تقریبا 1 میلیون تن میوجات اضافه را برای صادرات تولید می کنیم.


خود محترم محمد اشرف غنی علاقه دارد که دوستان از ترکمنستان و ازبکستان در این روند مساعد شوند و میوجات ما را به مارکت مسکو برسانند. ما انتظار داریم که تجارت ما با روسیه از این طریق افزایش یابد. اما با یک سری مشکلات رو به رو هستیم که هنوز حل نشده و به همین دلیل انتقالات کمی دشوار است. ما قبلا با اتحاد شوری قرارداد ترانزیتی داشتیم. ما به ترمذ (شهر بندری در جنوب خاوری ازبکستان و بر کرانه چپ رودخانه آمودریا نهاده و ناحیه در سرحد ازبکستان با افغانستان قرار دارد) می رفتیم و این شهر خاک شوروی بود و ما هیچ مشکلی برای انتقال محصولات ما به مسکو نداشتیم. اما الآن روسیه شوروی نیست و یک کشور دیگر است. قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان هم کشورهای مستقل هستند. بنابراین ما باید قرارداد ها یا پروتکل های چندجانبه برای ترانزیت محصولات ما را آماده کنیم تا امکان انتقال اجناس را به دست بیاوریم. این یکی از مشکلات اساسی برای ترانزیت محصولات افغانستان به بازار مسکو است. ولی این مشکلات به زودی رفع خواهد شد.


در هفته گذشته و هفته روان، ما ملاقات با سفیر محترم روسیه در کابل داشتیم و این مشکلات را طرح نمودیم. قرار شد که یک هئیت نمایندگان روسیه به رهبری معاون وزیر انرژی روسیه برای شرکت در مذاکرات جهت حل و فصل این مسائل به زودی به افغانستان سفر کند. دولت افغانستان علاقه دارد پروتکل ها و قراردادهای جدیدی با طرف روس امضا گردد. اگر این موانع موجود رفع شود، ما باور داریم که این ایده محترم اشرف غنی برای صادرات میوجات به روسیه و بازگشایی مارکت ویژه محصولات افغانی در شهر مسکو قابل اجرا خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала