ایران و افغانستان ضرورت به اعتماد دارند

© AP Photo / Rahmat Gulاشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال حاضر تقویت روابط بین ایران و افغانستان برای هر دو کشور بیشتر از همه ارزش و اهمیت بسزا دارد.

قرارحلقه بندی های که اشرف غنی از سیاست خارجی خود کرده٬ ایران در دو حلقه ای سیاست خارجی افغانستان جای دارد ٬ یکی اینکه کشور مسلمان است و ریشه های کلتوری و مذهبی بین مردمان دو کشور بسیار عمیق است و دوم ٬ یا مهمتر از همه, ایران همسایه افغانستان است٬ بنآ همواره مقامات افغانی خواسته به ایران اذعان نمایید که مناسبات این کشور با امریکا و مخصوصآ در شرایط اساس کنونی با عربستان در مناسبات اش با ایران تاثیر گذار نیست. ناگفته نماند که حامد کرزی درعرصه اعتماد سازی بین دو کشور کار های زیادی را انجام داده بود.

قبل از همه امروز هر دو کشور ضرورت به فضای اعتماد دارند ٬به نظر می رسد یکی از مهمترین مسائل مطرح در سفر رییس جمهوری افغانستان به تهران، امضای پیمان «استراتیژی » میان دو کشور بود که از دو سال به این طرف ٬ یعنی از اخرین سفر خود به تهران «حامد کرزی» با «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، به بحث گذاشته بود
قسمی که به شما واضع است ایران همواره در تلاش بوده تا افغانستان توجه بیشتر خودرا در مناسبات با کشور های همسایه و منطقه معطوف دارد٬ و از یک طرف از پیمان امنتی با کشور های فرا منطقه و مخصوصآ امریکا نا راحتی خویش را کتمان نکرده و این پیمان را در تقویه امنیت در افغانستان سود مند نمی داند٬ از طرفی هم درک اینرا نیز دارد که نیاز امروز افغانستان به کمک های مالی و بین المللی و پشتیبانی های دفاعی در چارچوب آموزش و تجهیز اردو، دولت این کشور را وادار می کند با کشورهای فرامنطقه پیمان های امنیتی امضا کند. اما به هر ترتیب از حضور نیروی های امریکا و ناتو در چارچوب این پیمان ها نارضایتی دارد و آنرا یکی از عوامل ادامه جنگ در افغانستان میداند. ادامه صحبت را در زیراز زبان دکتور سمیع الله پویا مبصر سیاسی رادیو "اسپوتنیک" بشنوید.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала