تحلیلگر: ساختن سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا میتواند بحران در یمن را تشدید کند

© AP Photo / Kevin Lamarque اوباما و رهبران کشورهای عربی عضو شورای خلیج فارس
اوباما و رهبران کشورهای عربی عضو شورای خلیج فارس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مفکوره ایجاد سیستم منطقوی مدافعه ضدراکتی

نیات امریکا و کشورهای خلیج فارس در باره طراحی سیستم منطقوی مدافعه ضدراکتی میتواند تشدید جدی منازعه داخلی در یمن را تحریک نماید. این نظر را بوریس دولگوف همکار مرکز تحقیقات عربی و اسلامی انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه اظهار داشته است.

رئیس جمهور امریکا در روز پنجشنبه با رهبران کشورهای که در شورای همکاری دول عربی خلیج فارس عضویت دارند، در اقامتگاه اطرافی در کیمپ دیوید اجلاس برگزار نمود. در پایان ملاقات اعلامیه مشترک تصویب شد که یکی از نقاط ان نیات دول شامل شورای همکاری دول عربی خلیج فارس را در باره ایجاد سیستم منطقوی مدافعه ضدراکتی منعکس می سازد. در عین حال گفته شده که واشنگتن اماده است در این مورد کمک تخنیکی نماید. به عقیده دولگوف، " کاملاً روشن است که این سیستم بر ضد ایران متوجه می باشد که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ کشور جزیره نمای عرب به مثابه تهدید تلقی میکرد.

دولگوف در تبصره به خبرگزاری «ریا نووستی» گفت: " این بی اساس نه بود، چون در ان زمان نظریه صدور انقلاب اسلامی، — خاصتاً به کشورهای شیخ نشین خلیج فارس به نفع به رهبری ایران بود. حالا وضع چنین نیست: رهبری ایران بارها اعلام داشته که این نظریه وجود ندارد، ولی این تضاد — حتی رویارویی — خاصتاً حالا، به ارتباط منازعه در یمن باقی مانده است.

دولگوف معتقد است که ساختن سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا میتواند بحران در یمن را تشدید کند که از نقطه نظر جیوپولتیک و سیاست دول منطقه جدی و مهم محسوب میشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала