اعلام نیاز آمریکا به ائتلاف با ایران در مبارزه با داعش

© AP Photo / Militant Website, Fileداعش در عراق
داعش در عراق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا میخواهد در مبارزه علیه داعش با ایران هم پیمان شود

ریچارد کلارک مشاور سابق امور تروریزم کاخ سفید گفت که نیروهای ویژه آمریکایی باید برای حمایت از شبه نظامیان شیعه در برابر داعش اعزام شوند ، حتی اگر این امر باعث ائتلاف با ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، "ریچارد کلارک" که به 3 رئیس جمهوری درباره راه های مبارزه با تروریزم مشورت داده است، گفت: داعش به طور عملی در زمینه ایجاد خلافت اسلامی از طریق حکومت در مساحت گسترده با میلیون ها نفر جمعیت موفق شده است.

وی در گفت و گو با شبکه خبری "سی ان ان" آمریکا افزود، داعش نام خود را دولت اسلامی نامید و موفق شد در منطقه ای با 5 — 6 شهر بزرگ شکل گیرد، دارای میلیون ها نفر جمعیت تحت تسلط آنها قرار دارد است، دولت آنها وزارت مالیه دارد، فرمان ها و دستور های رسمی را صادر می کنند، ما در برابر یک خلافت عملی قرار داریم که امکان بیرون راندن آن از شهرهای بزرگ به ویژه موصل در آینده نزدیک وجود ندارد.

کلارک گفت، ما داخل عراق شدیم، هزاران سرباز را از دست دادیم، ده ها هزار نفر مجروح شدند که هنوز از مشکلات جسمی رنج می برند، یک تریلیون دالر مصرف کردیم، آمریکای ها به رئیس جمهوری رای دادند که متعهد شد نیروهای ما را از آنجا خارج نماید، برخی امروز می گویند که اشتباه بزرگ کردیم و باید به این کشور بازگردیم، اما فکر می کنم باید با احتیاط رفتار کنیم، اگر تصمیم گرفتیم به آن بازگردیم باید علت آن، فرصت های موفقیت ما و ماهیت ماموریت را که به عهده خواهیم گرفت، خوب درک کنیم.

مشاور سابق کاخ سفید خواستار اعزام نیروهای ویژه آمریکایی برای مقابله با داعش  حمایت از شبه نظامیان شیعه ای شد که با آن می جنگند حتی اگر باعث ائتلاف با ایران شود.

كلارك درباره شكل دخالت آمريكا گفت: ما اكنون 3 هزار سرباز آمريكايي در خاك عراق داريم كه مشاوره نظامي مي دهند اما در عين زمان اعضاي جزوتام های خاص هستند و مي توانند مسووليت هايي را در خط مقدم بپذيرند و پشتيباني تخنیکی را به جزوتام های كه حملات هوايي را انجام مي دهند ارائه كنند. اما مشكل اين جاست كه ما فعلاً كسي كه اين مسووليت را بپذيرد نداريم، از اين رو طیاره های ما اکثر اوقات بدون آن كه پرتاب بر میگردند.

وي ضمن تائيد گذر از مشكلات سياسي و حمايت از كساني كه قصد مقابله با داعش را دارند گفت: نيروهايي که در رمادي بودند، مي خواستند با داعش بجنگند اما سلاح نداشتند و ما هم درگيري قضاياي سياسي مرتبط با تجهيزات تسلیحاتی بوديم. به هرحال بايد طرح روشني داشته باشيم و من توصيه نمي كنم يك قوای كامل يا فرقه به عراق اعزام شود، بلكه بايد نيروهاي ويژه براي اجراي حملات هوايي متمركز فرستاده و نيروهاي محلي نيز به سلاح مجهز شوند.

كلارك احتمال هم پيمان شدن با ساير طرف ها براي مقابله با داعش را رد نكرد و گفت: ما بايد در اين مرحله هويت دشمن را بشناسيم. اگر معتقديم كه داعش منبع خطر براي امنيت ملي ما است آن را دشمن مي دانيم و اگر بنا به همكاري با ايران باشد اين كار را مي كنيم.

وي افزود: ما در جنگ جهاني دوم با كمونيست هاي شوروي هم پيمان شديم، زيرا مي خواستند با نازي ها بجنگند و اگر ايران هم تصميم دارد از شبه نظاميان شيعه عراقي كه با داعش مي جنگند حمايت كند، ما آنها را باید از طريق هوايي حمایت کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала