حفظ امنیت در قلمرو دول مشترک المنافع

© Sputnik / Alexey Nikolsky /  مراجعه به بانک تصاویر دول مشترک المنافع
دول مشترک المنافع - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان ارگانهای نظم عامه دول مشترک المنافع، مسائل مبارزه با تروریزم و افراط گرایی در قلمرو شوروی سابق را در شهر دوشنبه بحث و بررسی می کنند

در شهر دوشنبه مرکز تاجکستان اجلاس شورای روسای سازمان های امنیت و اطلاعات دول مشترک المنافع تشکیل می شود. حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار ویژه ی ما در تاجکستان جزئیات این جلسه را در اختیار ما می گذارد.

همانطور که کمیته ی اجرائیه دول مشترک المنافع اطلاع دادند، در دستور کار اجلاس بیش از 10 سوال مطرح می شود. روسای سازمان های اطلاعات دول مشترک المنافع اقدامات همکاری در مبارزه با تروریزم و افراط گرایی را بررسی می کنند و همچنین موضوعات امنیت اطلاعاتی را در میان می گذارند. کارشناسان معتقدند که فعلاً این مشکلات اساسی و مهم است. رادیکال ها ، مردم را به گروه های افراطی جذب کرده و به جای استفاده از روش های سنتی به تحریک آنها از طریق تکنالوژی محاصر پرداخته اند. تحلیل گران می گویند: فعالیت سازمان های افراطی اسلامی گرا گویندگی از این مدعا میکند. ویکتور میخایلوف ، کارشناس مسائل امنیتی از ازبکستان و رئیس سایت خبری " antiterrortoday.com " می گوید:

"چندین جماعت های بسیار جدی وجود دارند، از جمله جنبش اسلامی ترکستان که فعلانه کار می کنند. استخدام افراد جریان دارد و آنها از هیچ نوع کتاب و یا اوراق مثل ده سال قبل استفاده نمی کنند. زیرا امروز گجت ها (ابزارک های تخنیکی) وجود دارد".

در اجلاس شهر دوشنبه، همانطور که انتظار می رفت روسای سازمان های اطلاعات دول مشترک المنافع اقدامات مشترک در زمینه ی اطلاعاتی را بحث و بررسی کردند. همچنین تبادل اطلاعات و اعلامیه های مشترک خطرات سایبری و از جمله تهدید تروریستی برای دول مشترک المنافع صورت گرفت. چنین همکاری باید باثمر باشد. طاهر خیرالایف ، کارشناس نظامی از تاجکستان می گوید:

"سازمان های تروریستی ، منابع اینترنتی خود را دارند و در شبکه های اجتماعی برای جذب جوانان به گروه های خود فعالیت می کنند.  لازم است که از طرف دول، اوضاع در فضای اینترنتی غرض تشخیص اوپراتیفی منابع غیر قانونی نفوذ افراطیون و اهداف تروریستی تحلیل گیرد".

در خبر کمیته ی اجرائیه دول مشترک المنافع آمده است که در دیدار شهر دوشنبه همچنین موضوع مبارزه با تهدیدات در قلمرو شوروی سابق از طرف سازمان " داعش"  بررسی خواهد شد. امروز این ساختار فعالانه هم میهنان کشورهای مستقل مشترک المنافع را استخدام می کند. افراد تازه  نفس استخدام شده را به ترکیه می فرستند و سپس به سوریه اعزام می شوند. تحلیل گران می گویند ، اکنون هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این شبکه استخدامی را متوقف سازد. ضرورت به همکاری سازمان های امنیتی و از جمله در مسائل نفوذ اجنت در اجتماع میباشد که بااصطلاح تحت خطر قرار دارد.

در جلسه ی شهر دوشنبه وضع منطقه سرحدی تاجکستان- افغانستان نیز ارزیابی می شود. نمایندگان تاجکستان به اعضای کنفرانس شرح می دهند که چه اقداماتی غرض توقف پیشرفت و گسترش تهدیدات از افغانستان اتخاذ میگردد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала