راه حل و فصل صلح آمیز بحران اوکراین وجود دارد

© AP Photo / Wu Hong, Poolلاوروف
لاوروف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد امکان عینی برای رفع صلح آمیز بحران اوکراین بر اساس توافقات مینسک موجود است

لاوروف در دیدار با شرکت کنندگان شورای هماهنگی جهانی روسیه الاصل مقیم خارج  ضمن بیان این مطلب گفت توافقات حاصله در مینسک در روز 12 فبروری باید بطور کامل و پیگیرانه عملی شود و "شرط اصلی آغاز گفتگوی مستقیم و پایدار مقامات اوکراین با دانتسک و لوگانسک است".

مقامات اوکراین از ماه اپریل سال گذشته عملیات نظامی در منطقه دنباس در شرق این کشور برای سرکوب ناراضیان از تغییر حکومت در کیف به شکل کودتا را آغاز کرده اند که طبق اطلاعات اخیر سازمان ملل بیش از 6 هزار نفر کشته شده اند.

مردم دانباس (متشکل از ولایات دانتسک و لوگانسک) میباشد که نیروهای مسلح مردمی را تشکیل داده و در برابر قوای اوکراین مقاومت می کنند.

مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگون از جمله در چارچوب گروه تماس در مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (مسما به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران با وجود حصول توافقاتی در مینسک، پایتخت بلاروسیه در ماه فبروری سال جاری هنوزرفع نشده چون دولت اوکراین از اجرای این توافقات امتناع ورزیده است.

اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی ولایات دانتسک و لوگانسک اوکراین از جمله مهم ترین اصول در توافقات ماه فوریه در مینسک هستند. در این توافقات گفته می شود تمرکز زدایی در اوکراین باید از طریق حصول توافق با نمایندگان این نواحی شرق اوکراین صورت بگیرد، اما مقامات کیف می گویند قصد ندارند با آنها گفتگو کنند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала