پولیس مبارزه با مواد مخدر روسیه به تاجکستان کمک میکند

© Fotolia / janifest موادمخدر
موادمخدر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه در ساحه مبارزه با قاچاق مواد مخدر به تاجکستان کمک کند

در همین رابطه دو طرف توافقنامه ای در دوشنبه امضا کردند. این سند برای سه سال اعتبار دارد. در این مدت طرف روس تجهیزات در اختیار تاجکستان قرار می دهد و برای تربیت کادر متخصص به دوشنبه کمک می کند. حلیم فسخ الدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در این رابطه گزارش می دهد.

وی می گوید که روسیه در مبارزه با قاچاق موادر مخدر و برای رسیدن به این هدف تا سال 2017 مبغ 5،5 میلیون دالر اختصاص داده است. توافقنامه توسط روئسای ادارات مبارزه با مواد مخدر از هر دو کشور به امضا رسیده است. ویکتور ایوانوف رئیس خدمات فدرالی در امور کنترل قاچاق مواد مخدر روسیه ضمن گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد که این بودجه برای نیازهای خدمات کنترل قاچاق مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجکستان مصرف می شود.

 

ایوانوف در این رابطه می گوید:

«کمک ها توسط دولت فدراسیون روسیه به مبلغ 5،5 میلیون دالر انجام می گیرد. این مبلغ برای ارایه تجهیزات لازم، آماده نمودن کادرها، تحویل تجهیزات خاص و همچنین تجهیزات تخصصی و سلاح و وسایل مخابراتی صرف می شود».

گفته میشود؛ این اولین بار نیست که روسیه به خدمات امور کنترل قاچاق مواد مخدر تاجکستان کمک می کند. سال 2014 قرارداد سه ساله بین مسکو و دوشنبه به مبلغ پنج میلیون دالر به پایان رسید. این مبلغ برای خرید و.سایط ویژه، تجهیزات مخابراتی، لباس و تجهیزات نظامی هزینه شد. ویکتور ایوانوف به خبرنگار اسپوتنیک می گوید که تقویت پایگاه های مبارزه با قاچاق مواد مخدر به نفع روسیه است، زیرا پولیس ضد قاچاق تاجکستان در جبهه عقب تر و در بخش مبارزه با این تهدید از سوی افغانستان هستند. ایوانوف در رابطه با موفقیت های حاصله در این ارتباط می گوید:

«ما عملیات «دام جنوبی»، «کانال گزمه» و امثال آن را داشتیم. ما توانستیم به صورت مشترک ارسال مواد قاچاق را تحت کنترل بگیریم و در نتیجه آن، جنایتکاران زیادی را بازداشت نمودیم. وظیفه ما متحد کردن توان ما است».

در دوشنبه به یک برنامه دیگر تعامل میان دو سازمان روس و تاجک هم اشاره می کنند. جناح روس در مساله آماده نمودن کادرهای متخصص به تاجکستان کمک های زیادی می کند. رستم نظرزاده رئیس آژآنس کنترل قاچاق مواد مخدر وابسته به ریاست جمهوری تاجکستان در این رابطه می گوید:

«ارگان های مربوطه در تاجکستان توجه زیادی به مساله افزایش کادر متخصص بویژه در میان جوانان نشان می دهد. در حال حاضر، بیش از 20 دانشجو مشغول تحصیل در انستیتوت حقوق سایبریا خدمات فدرالی مبارزه با مواد مخدر در روسیه و در کراسنادار هستند که توسط آخدمات ما به آنجا اعزام شده اند».

در عرض چهار ماه اول امسال پولیس تاجکستان در حدود 2 تن مواد مخدر را ضبط کرده که در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافته است و این موفقیت بزرگ است. این مواد نخست از مسیر شمالی افغانستان، بعداً از طریق آسیای مرکزی به روسیه و دیگر دول اتحادیه اروپا وارد می شوند. علاه بر این، خدمات مذکور عملیات مشترک ی را نیز با همکاران افغان خود داشت و توانست یک گروه بزرگ جنایتکار را در ولایت بدخشان افغانستان کشف و بخش زیادی از مواد مخدر آنها را نابود نماید.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала