ناتو قابلیت نظامی خود را افزایش میدهد

© East News / Xinhua / Wu Weiناتو
ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ناتو به طور فعال در حال گسترش نيروهاى خود ميباشد ، بجاى 13هزار به زودى تعداد انها به 30 هزار نفر خواهد رسيد. دليل انرا دبيركل ناتو استولتنبرگ، تغيرات سريع وضع امنيتى اروپا خوانده است.

منشى عمومى ناتو معتقد است كه زمان ان فراه رسيده است تا خود را با خطرات جديد و تهديدات سازگار ساخت. روش است كه منبع اين تهديد را پيمان و امريكا مدت ها پيش مشخص ساخته اند و ان روسیه میباشد.
در مسکو این عمل را و همچنان تمایل گسترش ناتو که قصد دارد اروپای شرقی و همچنان جمهوری های سابق شوروی را زیر بال خود بگیرد، کلاً منفی ارزیابی میکنند.
سرگی ایرماکوف معاون میدیر مرکز اطلاعات تحلیلی از مو سسه مطالعات استراتیژیک روسیه به این نظر است ، که بار اول نیست که امریکا کوشش مینماید تا با استفاده از ناتو موضوعات ناحل شده خود را با روسیه حل نماید.
او میگوید: ایالات متحده با استفاده از میکانیزم ناتو به عنوان یک ابزار سیاسی مناسب از همکاری برابر میان روسیه و دیگر کشورهای که عضو پیمان نیستند خواهد بود.
بسیاری از سیاستمداران اروپایی این پرسش را مطرح مینمایند ، که بعد از جنگ سرد ایا به ناتو ضرورت است؟. در نتیجه بدوجه ان سازمان را کاهش یافت. در پیمان بعداً به فکر اختراع دوباره خطر فوری شدند.
به همین دلیل روسیه و سیاست های ان به دقت زیر نظر گرفته شد و بحران اوکرایین را به وجود اوردند.
بعضی سولات پیرامون تاریخ نیروهای واکنش سریع توجه را به خود جلب مینماید. د عمل ثابت شد که انها در حالت نیستند که ثبوت کنند از امنیت برخوردار هستند. کشور های حوزه بالتیک هیچ امکان را از دست نمیدهند تا سر و صدا بلند کرده و بگویند که روسیه ان ها تحدید میکند.
الکساندرمیخایلوف عضو شورای سیاست خارجی و دفاع ، مواضع روسیه را چنین شرح میدهد: امروز ما باید با نگرش نسبتاً ارام به بیانیه رهبری ناتو، در باره اینکه ما ما دشمن انها هستیم ، رفتار نمایم ، ما هیچ اصراری در دوستی با انها نداریم. در حال حاضر روسیه از توان زیاد نظامی بر خوردار میباشد ، و امکانات اقتصادی ان هم در زمان کوتا تغیر خواهد کرد.
چنین قدرت نمایی که از طرف پیمان اتلانتیک شمالی ما شاهد ان هستیم ، در گام نخست به خود انها ضرر میرساند. ما درک میکنیم که این همه خود نمایی هیچ ثمر ببار نخواهد اورد.
ان ها میتوانند به هر اندازه که خواسته باشند دیگاه سیاسی تشکلیل بدهند ، من درین جاه کدام مشکل جدی را نمی بینم ، زیرا کشور های مختلف بیش از حد در حال حاضر شامل ناتو میباشند ، و این تفاوت بین این کشور ها بطور فزاینده ای روابط شان با روسیه اشکار است. اعمال فشار که امریکا زیاد به ان علاقه دارد ، گاه گاهی از طرف شرکای اروپایش به عدم درک متقابل مواجه میشود.
سرگی ایرماکوف در باره ماهیت این امر روشنی انداخته میگوید: چیزیکه به دورنما مربوط میگردد، من زیاد امیدوار هستم که اروپایی ها حلا میدانند که بدون روسیه معماری امنیت اروپا امکان پذیر نیست. بناً نظر روسیه باید در نظر گرفته شود. اختراع میکانیزم جدید درین جا لازم نیست.
شورای ناتو و روسیه بر روی کاغذ حداقل بطور رسمی چنین میکانیزم را تشکیل میدهد ، به این منظور توسعه و کار درین راستا لازم است. و درین جا همه چیز به ان مربوط میگردد که اوضاع پیرامون اوکرایین چگونه رشد مینماید.
من فکر میکنم که یک نوع پیشرفت ، شاید هم گرم شدن مناسبات اگر شکل بگیرد، در انصورت میتوان از زوال تدریجی روابط بین روسیه و ناتو جلوگیری کرد. اولین نشانه از گرم شدن بسیار جزیی، نشست وزرای امور خارجه پیمان که در اواسط ماه می صورت گرفت بشمار میرود.
بر علاوه نشانه های از گرما مناسبات در مذاکرات بین وزیر خارجه امریکا جان کیری با ریس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه سرگی لوروف در سوچی بر گذار شده بود ، میتوان مشاهده نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала