قلت مردان جوان در تاجکستان

© Sputnik / Alexey Kudenkoتاجکستان
تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حرم "چند همسری" در تاجکستان ممنوع است

در تاجکستان رسیدگی به قضیه حرم "چند همسری" جریان دارد. جالب آن است که  سیاستمداران و تاجران  معروف کشور در این قضیه دخیل هستند. حلیم فصخ الدینوف، خبرنگار ما از «دوشنبه» گزارش  می دهد.

در هفته گذشته بررسی یک قضیه جنجالی دیگر در تاجکستان به پایان رسید.  محکمه منطقه ای شهر دوشنبه به بررسی  دوسیه در باره  سعید ابراهیم  نظر  مشاور  رهبر حزب «  احیای اسلامی» تاجکستان  پرداخت.  سیاستمدار مشهور  اپوزیسیون به « چند همسری»  متهم شده است.  او باید جریمه ای  به مقدار 10 هزار  دالر بپردازد.  در جریان بازرسی معلوم شد  که  سعید ابراهیم  همزمان با 4 زن زندگی می کرد  و فرزندانی هم دارد.  در برنامه تلویزیونی  که  27 ماه می  سال 2015 میلادی نشان داده شد    عضو حزب « احیای اسلامی» به « چند همسری» اعتراف کرد.  سعید ابراهیم  یکی از معتبرترین  اعضای حزب  « احیای اسلامی» تاجکستان است. در ماه اوگست سال 1990 میلادی  او شرکت کننده کنگره حزب « احیای اسلامی» تاجکستان بود  و پس از جنگ داخلی،  بارها نامزدی خود برای شرکت در انتخابات نمایندگان مجلس را اعلام کرد.

 قابل ذکر است  که  این اولین قضیه در ارتباط چند زن داشتن نیست.  یک و نیم سال پیش دوسیه مشابهی علیه  زید سعیدوف  موسس  حزب « تاجکستان نو» که در کشور به ثبت نرسیده است نهیه شد که متهم به زندگی با چهار زن  بطور همزمان شده بود.  اکنون سیاستمدار و  الیگارش بزرگ تاجکستان در ازای  این جرم و دیگر جرایم در زندان دوره  حبس  خود را سپری میکند.

ماده 170 قانون جزایی  تاجکستان  به «چند همسری» اختصاص  دارد. اما معلوم نیست چرا شهروندان کشور و از جمله شخصیت های  مشهور  این ماده قانونی را نادیده می گیرند.

زیبا شریفووا  نماینده «  اتحادیه  زنان — حقوقدانان  تاجکستان» در این خصوص گفت:"

"مطابق با این قانون،  داشتن دو و یا چند همسر  و زندگی مشترک با آنها  جریمه ای به میزان  یک تا 2 هزار دالر حداقل  دستمزد  و یا حبس  تا دو سال را در پی دارد.  حداکثر مجازات  تا 5 سال حبس است.  در تاجکستان « داشتن چند همسر» جرم است. اما زنان زیادی  بالاجبار  با این موضوع  مواجه می شوند.  بعضی از آنها،  حتی  زنان ثروتمند  به ما مراجعه می کنند. آنها سوال می کنند  که چطور می توانند  دارایی مشترک را تقسیم کنند. ما به آنها می گوئیم که ازدواج رسمی- فقط آن ازدواجی  به حساب می آید که در دفتر ثبت ازدواج به ثبت رسیده باشد".

در تاجکستان  طی 2 سال اخیر  بیش از 100 دوسیه « چند همسری» ترتیب شده است.  اما  در جامعه کارشناسی گفته می شود که اگر  مقامات  توجه عمیقتری به این موضوع بکنند،  ارگان های تسارنوالی باید برای بررسی تمام  دوسیه ها شب و روز کار کنند.  ناظران می گویند که چند همسری رواج دارد، اما این پدیده بخوبی پنهان می شود.  جامعه شناسان در توضیح علت آن از سنن دینی و کمبود مرد نام می برند.  تعداد زیادی از  جوانان پس از ختم تحصیلات ابتدائی برای کار به کشورهای دیگر می روند  و بدین ترتیب انتخاب  همسر سخت تر می شود.

در تاجکستان  چند سال است که موضوع قانونی کردن « چند همسری»  بررسی می شود. افراد مذهبی  طرفداران   این ایده هستند و معتقدند که « چند همسری» به یک پدیده عادی مبدل می شود و بهتر است به صورت قانونی به ثبت برسد تا از حق  زنان دفاع شود.  مطابق با آخرین  نظرسنجی  اجتماعی  یک سوم ساکنان کشور خواهان قانونی کردن « چند همسری» هستند.  مخالفان آنها پیرو  موازین  عصری هستند. آنها معتقدند که قانونی کردن « چندهمسری»  جامعه را به دوران  قرون وسطی واپس می زند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала