پیشرفت روسیه در عرصه انرژی اتمی

© Sputnik / A. Solomonov /  مراجعه به بانک تصاویر استیشن اتمی
استیشن اتمی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت " روس اتم" برای توسعه و گسترش جدی خارجی آماده می شود. اکنون متخصصین اتمی روسیه در کشورهای مختلف 29 بلاک انرژی اتمی می سازند. و در آینده ای نزدیک تعداد این بلاکها به 64 بلاک خواهد رسید.

این طرح ها در مسکو و در هفتمین اجلاس بین المللی " اتم اکسپو-2015" مطرح گردید. سرگی کرینکو رئیس " روس اتم" ،از  روندهای کلیدی نام برد که در انرژی اتمی جهان در سال های اخیر بسط و توسعه می یابند. این ها شامل امنیت بالای استیشن انرژی اتمی و تمدید " طول عمر" تاسیسات اتمی است. روسیه در این جهات موضع برتری خود در جهان را حفظ می کند. و همانطور که سرگی کرینکو اطلاع داد ، در روسیه آزمایشات فلز جدید برای محفظه ساختمان ریاکتور خاتمه یافت که توانائی فعالیت آنها را در حالت عادی بیش از 100 سال ضمانت می کند.

یک زمینه دیگر انرژی اتمی به تغییر مراکز جغرافیایی توسعه ی آن وابسته است یعنی از کشورهای توسعه یافته به سمت دول در حال توسعه جنوب شرقی آسیا ، آمریکای لاتین ، آفریقا و شرق میانه.

روس اتم امروز با هدف کشورهای آسیایی کار می کند. در هند این شرکت روسیه در تابستان امسال دومین استیشن اتمی کودانکول را افتتاح خواهد کرد. در خزان سال 2014 روس اتم توافق با ایران را در خصوص ساخت 8 بلاک انرژی امضاء کرد. این معاهده ی بزرگی در بازار اتمی جهانی طی سال های اخیر است.

روسیه برتری خود در توسعه تکنالوژی هسته ای را با دستاوردهای واقعی حفظ می کند. موسسه ی تحقیقاتی — علمی ریاکتور های اتمی در دیمیتروگراد  ساخت ریاکتورهای چند منظوره نسل آخیر را شروع می کند.  آغاز به کار ریاآکتور در سال 2020 مد نظر است.

الکساندر توزوف ، رئیس این موسسه خاطر نشان کرد: " ریاکتور جدید قویترین نوع، ریاکتورهای موجود ، طراحی شده و مجهز شده ، سریع و تحقیقاتی در جهان است. به طور مثال در فرانسه در آینده ای نزدیک ریاکتور نسل +3 کار خود را شروع می کند و در آمریکا تمام فعالیت در این زمینه متوقف گردیده است.

" برست  300" روسیه ، ریاکتور اتمی نوع مدار بسته نسل چهارم را معرفی می کند. ریاکتورهای معمولی بر روی یورانیم غنی شده ی سطح پائین کار می کنند. درواقع پس از آن ، ضایعات اتمی زیادی باقی می ماند که مشکلات اقلیماتی جدی را ایجاد می کند. در جهان 345000 تن مواد استفاده شده اتمی انباشته شده است و از جمله 110000 تن در امریکا است. در عین حال تکنولوژی تولید مجدد تنها در روسیه ، فرانسه و بریتانیا موجود است.

بقیه کشورها فقط مواد استفاده شده اتمی را ذخیره می کنند و استفاده موثر از ریاکتور های هسته ای با این پرسش که با پسماندهای آن را چه کنیم ، متوقف می شود.

برای حل این مشکلات روسیه استفاده از ریاکتورهای سریع را پیشنهاد می کند. ریاکتورهای نسل چهارم قادرند انرژی هسته ای بدون زباله را تولید کنند. و این اتم کاملا صلح آمیز است. با وجود چنین ریاکتور ضایعاتی باقی نمی ماند که طی کارهای مشخص برای ایجاد سلاح هسته ای استفاده شود. بنابراین میتوان چنین ریاکتورها را با راحت تمام به خارج صادر کرد.

همزمان با ساخت رآکتور جدید در شهر تمسک سیبری ، ساخت کارخانه تولید سوخت از ضایعات اتمی هم آغاز شده است.  بدین ترتیب با آغاز کار رآکتور نسل  چهارم " برست —300" برای آن اولین بارگذاری سوخت آماده خواهد بود.

طرح روسی مربوط به ایجاد انرژی اتمی ابتکاری ، " پروریو" نام گرفت. اجرای این پروژه باعث می شود که برخی از مشکلات جهانی مهم از حفظ پسماندهای هسته ای تا بحران انرژی پیش بینی شده حل گردد.

کارشناسان خاطر نشان می کنند که رآکتور روسی نسل جدید ، سطح بی سابقه ای از امنیت خواهد داشت. سانحه حتی در سطح بحرانی با خرابی ساختمان رآکتور و سقف محفظه ی آن ممکن نیست، به انفجار رادیواکتیوی، تخلیه ساکنین و ظهور مناطق آلوده به رادیواکتیو  منجر گردد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала