فشار (TiSA) سازمان همکاری بحر آرام بالای کشور های بریکس

© Flickr / OperationPaperStormWikiLeaks ویکیلیکس
WikiLeaks ویکیلیکس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
WikiLeaks: هدف از توافقنامه محرم همکاری اوقیانوس آرام-فشار بالای کشور های بریکس است

در سایت WikiLeaks17 سند محرم در ارتباط مذاکرات در بسته در چوکات سازمان تجارت بحر آرام بین امریکا، اتحادیه اروپا و 23 کشور سازمان جهانی تجارت به نشر رسید. مدافعین حقوق این مطلب را «صفحه سیاه در تاریخ دموکرسی» دانستند.

در مواد نشر شده آمده است, در ارتباط مذاکرات در مورد توافقنامه (TiSA)تجارت خدمات, که به شکل در بسته سال 2013 صورت گرفته است. شرکت کنندگان آن کشور های عضو سازمان جهانی تجارت, منجمله امریکا، کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه، مکسیکو، استرالیا، پاکستان و اسرائیل  میباشند.

طبق گزارشات WikiLeaks, امروز اقتصاد این کشور ها 3/2 قسمت محصولات جهانی را تشکیل میدهند. در عرصه واگزاری خدمات جهانی اقتصاد امریکا و اتحادیه اروپا 80% سهم دارند. حتی اقتصاد کشور چون پاکستان 53% با ساحه خدمات ارتباط دارد.

TiSA به بازارها باز مقررات بهتررا  در ساحه مانند مالیات, ترانسپورت و تجارت الکترونیکی ارائه می نماید.

گفته میشود که اکثر کشور ها بشمول کشور های بریکس در مذاکرات TiSA شرکت نداشتند. هدف TiSA توسعه فشار بالای کشور های بریکس و ایجاد وزنه تعادل در مقابل بریکس میباشد.

کشور های که در این توافقنامه TiSA امضا نموده اند, در حقیقت یک قسمت از اقتصاد خود را در اختیار TiSA قرار میدهند که به اساس این توافقنامه تمام عرصه تجارت و خدمات تجارتی از طریق آن تنظیم میگردد، بر علاوه ساحات اجتماعی, خدمات آبرسانی و برق, ترانسپورت, بانکی, بیمه, مواصلات و سیستم ترانسپورت گاز را نیز دربر میگرد.

نیک دیردن مدیر سازمان دفاع حقو بشر غیر دولتی Global Justice Now اظهار داشته است که این گزارشات محرم سطح خطر تهدید خدمات مهم اجتماعی را بالا میبرد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала