اشرف غنی سیاست مدار پرگماتیست

© Zuhal SarhadAshraf Ghani اشرف غنی Ашраф Гани
Ashraf Ghani اشرف غنی Ашраф Гани - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این هفته رییس جمهور دست به ابتکارات غیر قابل انتظار زد

در این هفته رییس جمهور دست به ابتکارات غیر قابل انتظار ٬هم برای محافل سیاسی افغانستان و هم برای مقامات ملکی و نظامی پاکستان زد.
غنی برای حریف خود فهماند که همان قدری که وی حاضر به پیشرفت مناسبات حسنه بین دو کشور است و در حرف خود صادق است به همان اندازه از جانب مقابل چنین مناسبات را در عمل می خواهد.
درین مدت از دشمن مشترک تعریف مشخص صورت گرفت ٬ بنآ وقت آن رسیده که تدابیر مشخص رابرای از پاه درآودن آن سازمان داد. در این هشت ماه رییس جمهور افغانستان تحت فشار های زیادی هم از طرف حلقات سیاسی در داخل کشور و هم فشار های خارجی قرار گرفت ٬ اما با متانت و قاطعیت برنامه اعتماد سازی را بین دو کشور همسایه به پیش برد٬ چون از یک طرف هر دو کشور در حالت بسیار حساس در مقابل خطر بزرگ قرار گرفته اند و از طرف هم اشرف غنی پرگماتیست در سیاست است و امکانات عملی و مصلحت روز را بر معتقدات خود مقدم می¬شمارد و به عبارت دیگر برای پیشرفت مقاصد خود، از انعطاف لازم کار میگیرد.
مصلحت به شکل بی صابقه در تاریخ مناسبات دو کشور صورت گرفت و انعطاف لازم هم نشان داده شد٬ فضای مناسب نیک هم ایجاد گردید ٬باید فرصت را غنیمت دانست و وقت عمل است. اگر پاکستان اینبار از تعهدات خویش دست بیرون بکشد و به این هفت ماده خواسته های رییس جمهور غنی لبیک نگوید٬ فکر می کنم دیگر نه تنها میتوان از موثریت موافقت نامه ای استخباراتی ٬ که نمیدانم امضا شده و یا امضا نشده ای٬ بین دوکشور حرف زد٬ بلکه این کشور برای ابد اعتماد خویش را در جمع افغانهای که امید و یقین بر نزدیکی با این کشور دارن از دست خواهد داد و متیقن استم با مرور یک ماه ای که به پاکستان مهلت تصمیم گیری داده شده٬ تا به خواسته های مشروع رییس جمهور غنی لبیک بگوید.
اگر پاه بیرون بکند٬ نه تنها اعتمادی اشرف غنی را٬بلکه برای سالهای متمادی اعتمادی نیم بندی را که بخش خوشبین جامعه افغانی در تامین مناسبات دو کشور دارد٬ ساقط خواهد کرد. و رهبری حال و آینده ای افغانستان وقت خود را بیشتر از این در عرصه اعتماد سازی بین دو کشور مصرف نخواهد کرد. تبصره مکمل برنامه را از زبان دکتور سمیع الله پویا مبصر سیاسی «اسپوتنیک نیوز» و فهیم دشتی آگاه در مسایل سیاسی بشنوید:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала