نقش جدید یونسکو

© Sputnik / Poliakov /  مراجعه به بانک تصاویر مقر يونسكو
مقر يونسكو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وظیفه اساسی یونسکو را تعمین امنیت و صلح در کره زمین تشکیل میدهد

یونسکو یک بخش از سازمان ملل متحد میباشد که در عرصه اموزش، علم و فرهنگ فعالیت مینماید ، که در دوران پس از جنگ جهانی در سال 1945 در ماه نوامبر ایجاد شد،  در حال حاضر 195 دولت جهان در ان عضویت دارند.

وظیفه اساسی یونسکو را تعمین امنیت و صلح در کره زمین تشکیل میدهد.

سازمان از تمام امکانات خود در خصوص تعمین مناسبات بین مردم جهان در عرضه اموزش ، علم و وفرهنگ استفاده مینماید. این همه بر احساس احترام همگانی، عدالت ، قانون و حقوق بشر انجام میشود.

الیانوروا میتروفانوه نماینده دایمی روسیه در یونسکو معتقد است که ، مهم ترین مسله اموزش و پرورش باقی میماند:

" در یونسکو بهترین تجارب جهانی تجموع یافته که از ان تجربه تمام کشور ها استفاده میکنند.

فراموش نباید کرد که ، در بسیاری از کشور ها هنوز هم سیستم بسیار ابتدایی اموزش و پرورش حفظ گردیده ، بطور نمونه افریقا. در پیشروی انها وظیفه مهم قرار دارد که حداقل برای شهروندان خود اموزش ابتدایی را میسر نمایند.

بنابرین یونسکو توجه خود را به ان کشور ها مبذول خواهد کر ، که به ان نیاز دارند.

"برنامه اموزش برای همه "  انجمن جهانی در خصوص اموزش در داکار به تصویب رسید و 15 سال میشود که به صفت بزگترین ابتکار جهانی درین زمینه باقی مانده است. وظایف گسترده از جمله ریشه کن ساختن بی سوادی در فقیر ترین نقاط جهان ، تا سازماندهی اموزش بدون وقفه برای بزرگ سالان در کشور های پیشرفته از کار های اساسی ان است.

شیوه های برای اجرای ان همواره در حال تغیر و وابسته به تغیرات در جهان  در جهان میباشد.

ماریا گوردییوه معاون شعبه یونسکو از دانشگاه علوم انسانی روسیه میگوید:

" بسیاری از برنامه های این سازمان با در نظر داشت اوضاع در مقیاس ملی و بین المللی تغیر مینماید. بشکل سنتی برنامه ها شامل پژوهش در زمینه اموزش و پرورش ، بلند بردن ارزش های فرهنگی ،علوم و ارتباطات میباشد.

چیزیکه مربوط به برنامه های فعلی میشود ، انها کمی با توجه به وظایف جدید تغیر یافنه اند.دهه گذشته باتوسعه پایدار سپری گردید ، که هدف جستجوی استراتژی جدید بود. از یک طرف در حال حاضر جریان اصلی موضوع ادامه دارد ، و در نتیجه تعدادی از طرح ها تحت حمایت کمیسیون روسیه برای یونسکو در فرمت های مختلف از جلمه کنفرانس ها، پژوهش، میزهای گرد و مشارکت سیاسیون تحقق مییابند.

از سوی دیگر به ارامی این دیگاه میرود به یک پروژه برای ترویچ ارزش شهروندی جهانی تبدیل میشود. لازم است تا ارزش های مشترک را جستجو نمود ، که بتواند مردم را متحد بسازد ، امکان رشد دولت های مختلف را میسر ساخته تا انها به یک سطح بلند جدید ارتقاع نمایند.

یکی از برنامه های مهم یونسکو مربوط به ان عرضه ها میشود با مسیل علمی ارتباط  دارد.

در برنامه " علم برای توسعه " 85 میلیون دالر اختصاص داده شده است.

ابتکار عمل اساسی یونسکو راتعداد زیاد شرکت کنندگان تشکیل میدهد.

برنامه"انسان و محیط زیست " کارشناسان 94 کشور جهان را با هم متحد میسازد.

در پروژه " دانشگاه شناور " که در چوکات دانشگاه دولتی مسکو ساخته شده، حدود 20 کشور در ان اشتراک میورزند.

الیانوروه میتروفانوه خاطر نشان نمود که ، روسیه در پهلوی حفاظت میراث های فرهنگی در تمام فعالیت های یونسکو فعلانه اشتراک میورزد، او میگوید: 

"در عرصه های مختلف بین روسیه و یونسکو همکاری ادامه داردف در قدم اول در دو حوزه: انها تاثیرات واقعی اقتصادی دارند، کمیسیون میراث جهانی اوقیانوس شناسی ، که روسیه در چوکات ان فعالانه سهم میگیرد و مرکز برای برای پیشگیری سونامی در شهر ولادی وستوک دارد. این مرکز برنامه های مختلف دارد که امکان استفاده معلومات را به ان عده کشور ها میسر میسازد ، که خود شان این سیستم ها را ندارند. و عرضه ذیگر ان همکاری در برنامه میراث های فرهنگی میباشد.

ما دارایی 27 تاسیسات میباشیم ، که جای پنجم را در جهان احتوا میکنیم. همچنان ما ما 15 تاسیسات فرهنگی و 12 تاسیسات طبیعی داریم.

اموزش و فرهنگ در جریان 70 سال یکی از موضوعات یونسکو میباشد، و کوشش مینماید تا گفتمان بین کشور ها را تعمین کند. بر علاوه سازمان معتقد است که، در شرایط فعلی باید وقت زیاد در مراعت نمودن حقوق بشر صرف کرد که قونین اصلی واساسی نباید در نوسان باشند. به همین دلیل در قرن جدید حاضر یونسکو توجه ویژه را به ازادی بیان ، ایجاد جامعه دانش و حزف مرز ها مبذول میدارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала