انقلابات رنگین

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان همکاری شانگهای
سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای حفظ آرامش باید مبارزه کرد.

سازمان همکاری شانگهای برای حل و فصل مسائل مبارزه با  تروریزم  و جدایی طلبی  و  افراط گرایی  در منطقه  آسیای میانه تشکیل شده بود.  این سازمان اولین سازمان  در جهان  شد که مبارزه با  تروریسم را  در مرکز اهداف خود قرار داد.  با گذشت زمان  مسائل اقتصادی  نقش بیشتری ایفا کردند.  اما موضوع امنیت در دستور روز باقی مانده است  و در اجلاس سال جاری « اوفا»  یکی از موضوعات اصلی خواهد بود.

سازمان شانگهای طی سالهای موجودیت خود  ثابت کرد  که می توان  از یک برخورد واحد استفاده کرد —  سیستم جمعی  امنیت  منطقه ای.  فرایندهای  آسیایی در مرکز توجه  سازمان شانگهای قرار دارد، به ویژه  خطراتی که امنیت  کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای را تهدید می کند.

الکساندر  سوبیانین  رئیس سرویس  برنامه ریزی استراتژیک  انجمن  همکاری مرزی  در این خصوص گفت: اجلاس سازمان همکاری شانگهای  در رابطه با  مسائل امنیت  و اینکه کشورهای قاره  اور آسیا  با وجود تفاوت های  ایدئولوژیکی  و سیاسی  نمی خواهند  بر طبق  شرایطی  که هژمونی  جهانی برای کل جهان تعیین می کند زندگی کنند از اهمیت زیادی برخوردار است.

در کشورهای  عضو سازمان شانگهای نیازی به توضیح در این باره نیست که  که چه کسی در پشت تمام « انقلابات رنگین» قرار دارد.  پکن این موضوع را درک می کند که  چندی پیش هشدار جدی در اینباره داد: نیروهای خارجی  آماده اند از هر گونه مسأله اقتصادی  و  اختلاف  اجتماعی  برای راه اندازی  دوباره مکانیزم  « انقلابات رنگین»  در فضای  سازمان همکاری شانگهای و سرنگونی  حکومت   استفاده کنند. روسیه و چین در این  مورد از موضع واحدی برخوردارند.

سرگی ساناکویِف  رئیس  مرکز تحلیلی  روسیه — چین در این خصوص گفت: مدل انقلابات رنگین  که در کشورهای  زیادی امتحان شد، عواقب سنگین سیاسی ببار آوردند.  هم اکنون «مقدونیه»  آزمایش می شود.  سعی می کنند  این مکانیزم را در  کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بکار گیرند.  بدون شک در روسیه و چین  شدیدا مخالف اینگونه  فعالیت ها هستند.  چین با چنین سناریویی برخورد کرد. در هنگ کنگ  سناریو ها تکرار یکدیگر بودند. از کلیپ های ویدئویی مشخص بود که حتی متن  اعتراضی شرکت کنندگان در تظاهرات یکسان است. همه چیز بر طبق  یک سناریو واحد انجام می شود. بدون شک سازمان همکاری شانگهای بطور مشترک چاره اندیشی خواهد کرد.  اعلامیه مربوطه در آینده نزدیک در » اوفا» عنوان خواهد شد.

در سال جاری  مواضع امنیتی چین به مواضع مشابه روسیه نزدیکتر می شود. علت ذینفعی چین در  حفظ تماس ها با روسیه،  مشاهده خطرات واقعی  است.

 میخائیل چرنوف  معاون  رئیس  مرکز  وضعیت استراتژیک  در این خصوص گفت: چین  معمولا سعی می کند  در باره   عملیات نظامی که در خارج از  مرزهای آن کشور رخ می دهد اظهار نظر نکند. وقتی چین  در اینباره  اظهار نظر می کند، این امر گواه نگرانی  عمیق آن کشور است.  فعلا فقط روسیه  مسئولیت  نظامی جلوگیری از بروز چنین سناریو را  به عهده گرفته است.  اما اگر چین نیز به این موضوع توجه نشان دهد، این به معنای نزدیکی مواضع روسیه و چین در این زمینه خواهد بود که حائز اهمیت  است.

این موضع از طرف دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای مورد حمایت قرار خواهد گرفت.  در این جا موضوع با «وزن خاص» روسیه و چین مرتبط نیست. کشورهای  عضو سازمان همکاری شانگهای  می دانند  که « انقلابات رنگین»  فقط در یک جا رخ نمی دهد و آرامش  کل منطقه را تهدید می کند.  برای حفظ آرامش باید مبارزه کرد

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала