اولین عملکرد نظامی امریکایی ها در مقابل جمعیت اسلامی

© REUTERS / Lucas Jacksonاولین عملکرد نظامی امریکایی ها در مقابل جمعیت اسلامی
اولین عملکرد نظامی امریکایی ها در مقابل جمعیت اسلامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملکرد نظامی امریکایی ها اولین بار در مقابل گروه مربوط به جمعیت اسلامی موردی واکنش جدی رهبری این حزب قرار گرفت. رهبران این حزب فورآ در تلاش دفاع از قومندان خود برآمدند, نشست را در این ولایت براه انداختند ٬با جان احمد غم شریکی نمودند ٬قدم رنجه فرمودند و به خانه وی سوگواری کردند.

این مانور سران جمعیت در واقع هشداری بود ٬هم به حاکمیت و هم به امریکا. به این شکل به هر دو جانب تفهیم نمودند که در روز بد همدیگر را تنها نمی گذارند و حمله به حریم یک قومندان به معنی حمله بر تمامی این جمعیت شمرده میشود.

به نظر بعضی از ناظرین این حمله بر انبار مهمات جنگی جمعیت اسلامی در پروان، به هیچ وجه «تصادفی» نیست و اینکه به کدام برنامه طرح ریزی شده ٬هنوز نمی توان پیشبینی نمود. جالب اینست٬ امروز که سرو کله داعش و طالب در ۲۵ ولایت کشور نمایان می گردد و رهبر جمعیت عطا محمد نور به جمع آوری لشکر از همین گروه "شورای نظار" در صفحات شمال کشور شده, طبعا چشم امید به همین جان احمد و امثال آن بسته, اما امریکا به عوض سپوت کردن عطا محمد ضربه به قومندان جهادی وی می زند و قسمی که میگویند: به دربگویم دیوار بشنود.

ممکن این خود گوشتوی باشد به زمزمه های عطا نور و نه تنها عطا در مورد ایجاد جبهه مقاومت علیه طالبان و داعش. ممکن امریکا واقعا نمی خواهد که نیروهای ملیشه ای در افغانستان صد راه پیشرفت های مخالفین مسلح بنیادگرا به سمت شمال کشور گردد و ممکن هم حاکمیت از حرکت های اخیر سران جهادی نه تنها عطا محمد نور بلکه سیاف ٬ اسماعیل خان و امثال آن حراس دارد و طبعآ حاکمیت مرکزی خود نمی تواند واکنش های در پاسخ به چنین حرکت ها نشان دهد ٬ بنآ بعید نیست که در عرصه از امریکایی ها طالب اقدام شده اند.
برنامه مکمل صحبت داغ هفته را از زبان دکتور سمیع الله پویا و اکبر اوریا بشنوید:

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала