جهادیون در نوار غزه متحدین می پالند

© AP Photo / Militant website via APداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخطار داعش به حماس

گروه «دولت اسلامی» (داعش) در هفته جاری به جنبش حماس اعلان جنگ داد و ان را به تندروی ناکافی متهم ساخت. اسلامگرایان وعده فتح اسرائیل و سرنگونی حکومت در نوار غزه و مبدل ساختن ان به ولایت خود میدهند. در تل ابیب در سخنان داعش تهدید مستقیم احساس نمی کنند.

اعضای داعش نوار ویدیویی را منتشر ساخته که در ان تهدید سرنگونی حماس، اشغال نوار غزه و اسرائیل مطرح نموده است.

حملات همین اکنون اغاز شده: چندی قبل بمب در نقطه کنترولی عبوری حماس در شمال غزه منفجر شد. بعد از این یک اله انفجاری در جوار عمارت بلندمنزل منفجر گردید و بمب دیگر مغازه کوچک را تخریب کرد که به صابر سیام کارمند استخبارات حماس تعلق داشت.

چهار انفجار در ماه می — حد اقل از جمله ده انفجار که در سال روان رخ داده — متوجه «کفار» یا کارمندان ارگان های امنیتی نه، بلکه بر ضد گروه حماس متوجه بودند. به این حملات اعضای گروه اسلامی مظنون می باشند که اعضای حماس را به حد کافی خداپرست و بالنتیجه به داعش وفادار نمی دانند.

گمان نمی رود که اسلامگرایان مواضع حماس را در نوار غزه در اینده نزدیک متزلزل سازند، ولی انها میتوانند زندگی را برای اسرائیل، با شلیک راکت ها بر دولت یهود، دشوار سازند. این کار میتواند اوضاع را هرچه بیشتر پیچیده تر سازد، خاصتاً اگر در نتیجه حملات اسلامگرایان اسرائیلیان کشته شوند و یا صدمه بینند: در این صورت ضربه متقابل حتمی خواهد بود. اسلامگرایان داخلی در غزه همچنان طرق متحدشدن با گروه های بسیار خطرناک، بطور مثال با جناح داعش در مصر، نیز جستجو خواهند کرد. به احتمال زیاد، افراطیون قصد دارند مانع گرم شدن مناسبات بین حماس و مقامات مصری شوند. چندی قبل قاهره برای اولین بار طی سالیان متمادی برای مدت زمان کوتاه سرحد با نوار غزه را باز نمود.

ابو ال اینا ال انصاری نماینده گروه که به داعش وابسته است، گفت: " ما خار چشمان حماس و استخوان در گلوی اسرائیل باقی خواهیم ماند". غزه زمانی از اسلامگرایان تندرو پر بود. این افراطیون که در منطقه انها را سفلیان جهادی می نامند، در گذشته با حماس مقابله میکردند. منازعه بین انها در سال ۲۰۰۹ زمان به اوج خود رسید، وقتیکه یکی از گروه های جنگ طلب از منار مسجد راجع به ایجاد «دولت اسلامی» اعلام داشت. انگاه در جریان برخوردها بیست نفر کشته شدند.

داعش بعد از پیروزی در خاک عراق و سوریه از تندروران نو حمایت میکند که جهت سرنگونی حماس تلاش می ورزند. تعداد چنین تندروان به مشکل قابل ارزیابی است، اما برخوردهای اخیر به وضاحت فعالیت روزافزون انها را نشان میدهند. طبق برخی معلومات، تعداد انها از چند صد نفر تا چند هزار افزایش یافته است. انصاری اعلام داشت که افراد مسلح شورا را برای اتخاذ فیصله های سیاسی تشکیل داده و همچنان جناح نظامی — کندک شیخ عمر حدید — را ایجاد کرده اند.

ظهور گروه افراطی همچنان نشان میدهد که حماس سعی می ورزد اوضاع را در منطقه در زمینه بحران مالی و اقدامات شدید محدودیتی رژیم سرحدی کنترول کند. خود افراطیون میگویند که الله از حماس ناراضی است. نوار غزه در این اواخر از محدودیت های وضع شده از طرف اسرائیل و مصر رنج می برد و این کار باعث بیکاری میگردد و بر تجارت در غزه ضربه دردناک وارد می سازد. این شرایط محیط دلخواه برای گروه افراطی ایجاد میکند. بینیدیت بیرتی، کارمند انستیتوت تحقیقات امنیت ملی اسرائیل به روزنامه نیویارک تایمز اعلام داشت: " اوضاع نسبتاً تیره است، زیرا به این ترتیب ایدیولوژی افراطی میتواند طرفدران بیشتر، نسبت به ان که در شرایط دیگر انجام داده میتوانست، پیدا کند". ریاض ال مالکی وزیر خارجه فلسطین اعلام داشت، تهدید داعش در نوار غزه وجود ندارد. او طی کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: " هیچگونه ثبوت در این باره وجود ندارد که «دولت اسلامی» در اراضی اشغالی موجود است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала