میکانیرم رفع تحریمات علیه ایران عملاً طرح شده است

© REUTERS / Brendan Smialowski/Poolمذاکرات در باره پروگرام اتمی ایران
مذاکرات در باره پروگرام اتمی ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحریم ها علیه ایران لغو میشوند

در روزهای ۶ و ۷ جولای در ویانا در ملاقات نهادهای دیپلوماتیک میانجیگران بین المللی«گروه پنج جمع یک»  با ایران نقطه پایانی به پروسه چندین ساله مذاکرات برای حل برنامه اتمی ایران گذاشته شد.

به گزارش روزنامه «کمیرسانت»، در روز دوشنبه، عملا راه حل مساله پیچیده مکانیزم لغو تحریم های بین المللی علیه ایران و بازگرداندن آنها در صورت تخطی تهران از انجام «تعهدات» تدوین شد.
به گفته این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، یکی از طرح های مورد مذاکره برای لغو تحریم ها بدین صورت است: در روز امضای معامله رژیم لغو تحریمات آغاز شده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد محدودیت های وضع شده در خصوص تهران را لغو می کند. در عین حال این اقدام به طور دایم تمدید میشود و در صورتی که اعضای دایمی شورای امنیت نسبت به تعهد ایران شک کنند، حق ویتو و توقف آن را خواهند داشت.
به گفته روزنامه کمیرسانت، این طرح هم به ایران و هم به امریکا اجازه می دهد که چهره خود را حفظ کنند. این روزنامه می نویسد: «مقامات ایران می توانند از رضایت خود درباره لغو سریع تحریم ها سخن بگویند. و امریکایی ها می توانند از اهرم قوی فشار خود بر ایران سخن بگویند».
این روزنامه نوشته که روش مذکور باید طی ده سال اجرا گردد. علاوه بر این، پیشرفت های در خصوص یورانیوم غنی شده اضافی در ایران حاصل شده است. طبق گزارش خبرگزاری «سینهوا» چین، در روز ۵ جولای به نقل از منابع خود، بخش اعظم یورانیوم یعنی در حدود ۷،۵ تن به روسیه ارسال می شود.
منابع دیپلوماتیک روسیه این خبر را تایید کرده اند. علاوه بر این، گفته شده که روسیه در مقابل به ایران یا یورانیوم طبیعی یا سوخت آماده ارسال خواهد کرد.
روسیه علاوه بر خارج ساختن یورانیوم ایران، آماده است تا در تغییر مسیر کار کارخانه فردو به یک مرکز تحقیقاتی و تولید ایزوتوپ دارویی کمک کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала