فلتر اینترنت در تاجیکستان

© Photo / Pixabayفلتر اینترنت در تاجیکستان
فلتر اینترنت در تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس حکم دادگاه در تاجیکستان بیش از صد سایت مسدود گردید. در لیست سیاه ویب سایت های سازمان های افراطی مذهبی قرار گرفته اند. حلیم فصیح الدین خبرنگارما موضوع را از دوشنبه دنبال می کند.

98 سازمان در لیست سیاه وزارت داخله تاجیکستان گنجانیده شده است.

طوریکه گفته می شود، این ساختارها در تاجیکستان منع قرار داده شده اند. در لیست گروه های تروریستی"داعش " جنبش اسلامتی ازبکستان" ، اخوان المسلمین" حزب التحریر" امارات قفقاز، جماعت انصارالله، جبهه النصر، القاعده" جنبش طالبان، سلفی ها، و گروه به اصطلاح"24" قرار دارند. مقامات رسمی دوشنبه بارها بخاطر پیوستن شهروندان تاجیک به صفوف گروه های بنیادگرا اظهار نگرانی کرده اند.

این تصمیم از طرف وزارت داخله تاجیکستان انتظار می رفت. تحلیلگران می گویند، این اقدامات شاید نتایج مثبت در پی داشته باشد.

جمشید محمد جانف متخصص اسیای مرکزی، گروه تحلیلی " توسعه اوراسیا" می گوید: تصمیم گیری در مورد مسدود کردن سایت های افراطی که توسط وزارت داخله تاجیکستان به تصویب رسیده است، یک امر درست می باشد. واقعیت این که ، این گروه ها در کشورغیر مجاز خوانده شدند و بجا گذاشتن دریچه آنها در اینترنت به نظر من کار عاقلانه نیست. اگر مسدود ساختن این سایت ها باعث کم شدن تعداد طرفداران گروه های تروریستی گردد، یک منفعت بزرگ برای امنیت کشور خواهد داشت.

بستن سایت ها دیر دوام نخواهد کرد. بعضی ها دیر و یا زود، سایت را دوباره پیدا می کنند، اما افرادیکه زیاد با اینترنت اشنا نیستند ، قادر به پیدا کردن سایت نخواهند بود.

در حال حاضر در تاجیکستان 16 سازمان افراطی منع قرار داده شده اند. به اساس حکم دادگاه عالی کشور فعالیت این گروه های افراطی و تروریستی خوانده شده است. کسانیکه در صفوف این گروه ها اشترک ورزند ، نظر به قانون مجرم شناخته خواهند شد. مجرمین را از 5 تا 10 سال زندان تحدید میکند.

پولیس تاجیکستان به اتهام دست داشتن در سازمان های که ممنوع شده اند تا حال حدود 100 تن را بازداشت کرده اند. مدت حبس بعضی از انها سپری شده است.

کارشناس میگوید که ، فعالیت های تبلغاتی گروه های افراطی تغیر نموده است.

اگر در گذشته انها عقاید خود را از طریق کتب و اوراق به نشر می رساندند ، حالا این وضع تغیر یافته است. افرادگرایان حالا با استفاده از انترنیت از طریق شبکه های اجتماعی به تبلیغات میپردازند.

جمشید محمدجانوف کارشناس مرکز تحلیلی " توسعه اور اسیا " میگوید:

از طریق اینترنیت ان ها دام پهن کرده ، ویدیو نشر میکنند ، دعوت مینمایند ،بعداّ کسی که به دام شان افتید ، به طور مستقیم با ان ها کار خود را شروع مینمایند.

لازم به تذکر است که در اسیای میانه این تنها تاجیکستان نیست که فضای اطلاعاتی راکنترول مینمایند ، در ازبکستان و قزاقستان ممنوعیت بر سایت هائ افراطی نیز به تصویب رسیده است.

تحلیل گر مرکز تحقیقات استراتژیک در چوکات ریاست جمهوری تاجیکستان ، شیرعلی رضایف به رایو اسپوتنیک گفت: در اسیای مرکزی قزاقستان از تجربه کافی برخوردار است. سال گذشته به اساس حکم دادگاه به تعداد زیاد ویب سایت های که دیدگاه افراطی و تندگرایانه را تبلیغ میکردند بسته شده اند. اگر از طرف دولت تبلیغات وسیع درین باره صورت بگیرد ، میتواند سطح افراطیت را کاهش داد. از تحلیلگران که در دوشنبه نظر خواهی صورت گرفته ، گفته اند که کنترول فضای سیبری به طور کامل امکان پذیر نیست. بر علاوه انها به کمبود کادر در عرصه اطلاعات امنیتی توجه مبذول نموده اند. درین باره مقامات دولتی هم ابزار نظر کرده اند. در اغاز ماه جون زمان بر گذاری گردهمایی وزرای داخله و امنیت ملی دول اعضای سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه ، وزیر داخله تاجیکستان رمضان رحیم زاده همرا از روسیه وچین طالب کمک شد. نیروهای امنیتی تاجیکستان از مسکو و پیکن توقع دارند تا در قسمت اماده سازی متخصصان در خصوص مبارزه با افراطیت سیبری یاری نمایند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала