امریکا تغییر رژیم در کیوبا را میخواهد

© AP Photo / Franklin Reyes, Fileآغاز رسمی روابط دیپلماتیک میان امریکا و کیوبا
آغاز رسمی روابط دیپلماتیک میان امریکا و کیوبا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا و کیوبا ، ارتباطات دیپلماتیک خود را که 54 سال پیش قطع شده بود، رسما از سر گرفتند

20 جولای سفارت کیوبا در واشنگتن و سفارت آمریکا در هاوانا کار خود را آغاز کردند. چه چیز این اتفاق را درپی داشته است و در مسیر تکمیل ارتباطات سیاسی چه باید کرد؟

باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری به تاریخ آمریکا وارد می شود که ارتباطات دیپلماتیک را با کیوبا پس از انحلال در سال 1961 از سر گرفته است. اما تا اوباما ، رهبران دیگر هم سعی داشتند که اینکار را انجام دهند. رهبران پیشین گام هایی را برای نزدیکی با کیوبا برداشتند و سعی کردند مذاکرات ی را با  دولت فیدل کاسترو انجام دهند. دیپلمات نیستور گارسیا ایتوربه ، که در آن زمان در هیات کیوبا در سازمان ملل متحد کار می کرد ، در یکی از این گفتگوها شرکت داشت. در بین شرایط ملزوم برای واشنگتن ، احتیاط رعایت می شود.

این دیپلمات سابق می گوید: " به یاد می آورم یکی از آن کسانی که با ما تماس گرفت آقای ایگلبرگر بود ، کسی که بعدا وزیر امور خارجه شد. او گفت که ما باید بسیار محتاط باشیم تا سازمان سیا از ارتباطات ما با خبر نشود. "

اولین کسی که گامی را در جهت عادی کردن ارتباطات کیوبا و آمریکا برداشت رئیس جمهور حزب دموکرات جان کندی بود. در سال های 70، روسای جمهور جرالد فورد و جیمی کارتر روش او را دنبال کردند. محققین استبان مورالس و الیر رامیرس که به این موضوع در کتاب خود پرداخته اند مطمئن اند که در آن زمان واقعا زمینه هایی برای نزدیکی وجود داشت.

مورخ الیر رامیرس کاندو می گوید: " آن وقت جنگ سرد ، تضعیف تقابل بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد و کیوبا از آمریکا دور شد."

اواخر سال هفتاد انقلاب ها در نیکاراگوئه ، گرنادا و ایران ، دولت کارتر را به ویژه پیش چشمان نمایندگان محافل محافظه کار آمریکا ، کیش کرد.  ازبیگنف بژزینسکی، مشاور رئیس جمهور در امور امنیت بین المللی ، پیشرفت هایی را که در مذاکرات بدست آمده بود متوقف کرده و حمایت کیوبا از جنبش استقلال در آفریقا را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهور ریگان ، بوش پدر ، کلینتون و بوش پسر به تشدید سیاست ضد کیوبایی  پرداختند. گروه های خرابکار ایجاد شدند که در کیوبا کار می کردند و اقداماتی مانند قانون هلمز برتون را برای تشدید محاصره انجام می دادند. فقط در زمان دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما ، کاخ سفید گام های مشخصی را برای نورمال ساختن ارتباطات با هاوانا برداشت. در عین حال برخی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره ، برای اقدام رهبر آمریکا در این مسیر مانع تراشی کردند.

استبان مورالس دومینگس ، دکتر علوم اقتصادی شرح می دهد: " تلاش های آنها به شکست منجر شد برای آنکه از 17 دسامبر سال 2014 ، وقتی اوباما در خصوص تغییر سیاست خود در ارتباط با کیوبا اعلام کرد ، رتبه اش از 20% تا 50 فیصد رشد داشت. "

باراک اوباما فهمید که سیاست پیشین آمریکا در ارتباط با کیوبا نتیجه ی دلخواه را به دنبال نداشته و حتی تصویر آمریکا را در منطقه مخدوش کرده است. به عقیده ی کارشناسان ، اگر چه واشنگتن اکنون استراتیژی خود را از نو بررسی می کند ، هدف اش بدون تغییر باقی می ماند یعنی پایان دادن به حکومت فعلی کیوبا.

مارکو گانداسگی ایخو ، خبرنگار پانامایی و جامعه شناس در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

 

"از یک طرف دیدار جدید آمریکا و کیوبا ، برخورد لوکومتیف با بایسکل را به یاد میآورد. در طرح های آمریکا ، تغییر سیاست رژیم در جزیره مد نظر است. کیوبا به نوبه خود سعی دارد کانال های تجارتی را که واشنگتن پنجاه سال قبل مسدود کرده بود، دوباره باز کند. از هر نقطه نظری بین این اهداف تناقض وجود دارد. "

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала