بررسی سقوط طیاره مالزیا در شورای امنیت

© AP Photo / ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل محکمه جزائی شرکت کند
ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل محکمه جزائی شرکت کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویتالی چورکین : شورای امنیت نباید در تشکیل محکمه جزائی سهم بگیرد

تشکیل محاکمات جزائی به برنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ربط ندارد.

ویتالی چورکین ، نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد در جلسه ی غیر علنی شورای امنیت این موضع را اعلام کرد.  این جلسه به پیشنهاد روسیه تشکیل شده بود و به پیش نویس قطع نامه ی مربوط به بررسی سقوط طیاره مسافر بردار بوئینگ مالزیای 777 در اوکراین اختصاص داشت.

این دیپلمات روسیه در پایان جلسه بیان داشت: " ما یک مسئله ی آشکار و بارز را تکرار کردیم اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید در تشکیل محکمه جزائی شرکت کند از آنجا که پیشنهاد مالزیا تشکیل محکمه جزائی بین المللی را مطرح کرده است. این امتیاز غیرقانونی شورای امنیت است اینکه محکمه جزائی ایجاد نماید و آنرا تحت عنوان تهدیدات بین المللی برای صلح و امنیت به کار گیرد."

یاد آوری می کنیم که مالزیا این پیش نویس قطع نامه مربوط به لزوم ایجاد محکمه بین المللی برای بررسی سانحه طیاره بوئینگ 777 در دانتسک در ماه جولای سال 2014 را مطرح کرده است.

چورکین در پایان جلسه خاطر نشان نمود: " نتایج قطعی و یا توافقی حاصل نشده است ، اما به نظر من ، بسیار مهم است که ما با روحیه پیدا کردن نتیجه ی عمومی و بررسی اینکه چطور روش پیشنهادی طرف مالزیا و یا روش پیشنهادی ما  ، باعث می شود که شورای امنیت گام بعدی را بردارد از هم جدا شدیم. " وی تاکید نمود که روسیه پیشنهاد می کند که نقش سرمنشی سازمان ملل متحد در بررسی سانحه ی هوایی تقویت شود.

این دیپلمات بیان داشت: " ما خواستار بیشتر شدن نقش سرمنشی هستیم ، که در قطع نامه ی 2166 ذکر شده است. پیشنهاداتی برای جذب بیشتر تمامی طرفین ذینفع به تحقیقات و بررسی ها وجود دارد. ما پنهان نمی کنیم که سولات را در خصوص اینکه چطور این تحقیقات انجام شده است داریم. "

نماینده ی دائم روسیه ابراز اطمینان نمود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر است تصمیم درست را برای قطع نامه بگیرد. این دیپلمات خواست که برای تصویب سند عجله نکنند به ویژه در شرایطی که تحقیقات این سانحه ی غم انگیزی که طرف هالند انجام می دهد خاتمه نیافته است. چورکین گفت: " من هیچ دلیلی برای عجله کردن نمی بینم. قبلا گفتید " بیایید تا به سالگرد آن اقدام کنیم." اصلا قابل درک نیست چرا. این تاریخ غم انگیزیست که باید دقیقه ای برایش سکوت کرد به خاطر مراسم عزاداری نه اینکه اسنادی ارائه شوند که با عجله آماده شده است. به نظر من باید بر این شتاب غلبه کرد، و اگر آرام باشیم ، با دقت کار کنیم می توانیم تصمیم درستی اتخاد نماییم. من امیدوارم که این اتفاق بیافتد. "

طیاره ی که از آمستردام به کوالالامپور پرواز داشت در تاریخ هفدهم جولای سال 2014 سقوط کرد. جمعاً 298 نفری که در طیارات بودند و از بین آنها 193 هالندی جان خود را از دست دادند. اواخر ماه می کارشناسان بین المللی ماموریت های جستجوی خود را در محل سانحه ی طیاره خاتمه دادند.  قطعات جمع شده از طیاره و باقی مانده های اجساد مسافرین و وسایل شخصی شان به هالند فرستاده شد. انتظار می رود که گزارش نهایی شورای امنیت هالند در خصوص دلایل این سانحه در نیمه ی اول ماه اکتوبرسال 2015 اعلام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала