درگیری سرحدی بین تاجکستان و قرغزستان

© Sputnik / Semiryaga /  مراجعه به بانک تصاویر سرحدات تاجکستان
سرحدات تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دخالت نیروهای نظامی تاجکستان و قرغزستان وضع امنیتی مناطق سرحدی را آرام نموده است

به گزارش مقامات رسمی خسارات مادی ناشی از درگیری در سرحدات تاجکستان با قرغزستان در روزهای 3 و 4 آگوست توسط کمیسیون خاص ارزیابی می شود.

در این درگیری ها بسیاری از خانه های مردم تاجکستان توسط کشور همسایه تخریب شده است. نتایج کار جناح تاجک در دیدار دوجانبه اعلام خواهد شد. با این حال شرایط در منطقه درگیری همچنان پرتنش است. حلیم فسخ الدینوف خبرنگار اسپوتنیک حوادث را پیگیری نموده می گوید:

در سرحدات تاجکستان و قرغزستان فعلا آرامش برقرار شده است. دخالت نیروهای نظامی دو کشور وضع را آرام نموده است. هر دو کشور قطعات ویژه ای برای کنترل درگیری در منطقه تشکیل دادند. برای جلوگیری از وقوع درگیری مجدد بین ساکنین دو کشور، تاجکستان و قرغزستان تصمیم به سازمان دهی دیدار دوجانبه ویژه در سطح نمایندگان وزارت خانه های مسئول سرحدات و مقامات محلی گرفته اند.

در بیانیه قوماندانی نیرو های سرحدی تاجکستان آمده که مردم قرغزستان در جریان درگیری ها از سلاح گرم استفاده کرده اند. عده ای نیز در این جریان درگیری شده اند. در گزارش امده است که 6 شهروند روستای سامانی مجروح شده و دو تن در شفاحانه گردیده اند. علاوه بر این اطلاعاتی در خصوص استفاده از مشروبه کوکتل مولوتوف توسط شهرودان قرغزی وجود دارد. این اقدامات منجر به تخریب خانه های روستاییان تاجک شده است. ابعاد این درگیری توسط کمیسیون ویژه مشخص می شود. این کمیسیون در محل حادثه فعالیت دارد.

در شهر دوشنبه می گویند که درگیری ها طی ده روز به اوج رسید. دلیل این درگیری ها اختلافات حل نشده منطقه ای است. مساله حل نشده بین دو گروه بر سر جاده مازور بوده. این مسیر به قبرستان مشترک می رسد که در خاک تاجکستان قرار دارد. بعد از اینکه روستاییان تاجک تصمیم گرفتند دو لوله آب در این مسیر  بکشند، بحث و اختلاف شروع شد. ارگان های محلی حکومت نتوانستند این مساله را در مدت کوتاه حل کنند، در نتیجه مردم محلی خود به رسیدگی امور دست زدند و سلاح برداشتند. با وجود اینکه طرف قرغز گفته بود که علیه تاجک ها دست به سلاح نمی برد، اما درگیری مسلحانه آغاز شد.

قابل به ذکر است که این اولین درگیری در سرحدات بحرانی دو کشور نیست. هر چند مدت درگیری ها بین مردم محلی بر سر یک مساله حل نشده شدت می گیرد. در ماه جولای سال گذشته سرحدیان دو کشور با زور سلاح مسایل را حل کردند. در آن زمان بیش از یک ساعت شلیک گلوله به گوش می رسید که هشت تن مجروح شدند.

طبق گزارشات رسمی، امتداد سرحد تاجکستان و قرغزستان در حدود 978 کیلومتر است. بیش از 40 % این خط سرحدی تا امروز غیرقابل تقسیم مانده است. اختلافات در 448 کیلومتر خط سرحدی است که از نقاط پرجمعیت عبور می کند. کشیدن خطوط مشخص در چنین شرایطی ساده نیست. تاجک پیشنهاد می کند که سرحدات را بر اساس اسناد سال های 1927-1924 مشخص کنند، اما طرف قرغز معتقد است که باید بر اساس کمیسیون مشترک سال 1958 عمل کرد. فعلا طرفین نمی توانند به نقطه نظر مشترک دست پیدا کنند، اما مذاکرات در این راستا ادامه دارد. دیمیتری پاپوف کارشناس مسایل آسیای مرکزی از انستیتوت مطالعات استراتژیک روسیه با اشاره به این مساله می گوید: «مشکل در تعاملات تاجکستان و قرغزستان است. دو کشور طی سال های متمادی مساله سرحدات را حل نشده باقی گذارده اند. مردم مناطق سرحدی وضعیت نامشخصی دارند. آنها از امکانات و زیرساخت های مشترک استفاده می کنند: کانال ها، کشتزارها، مراتع و چراگاه ها همه مشترک هستند. همین مساله بستر اختلاف و درگیری را آماده می کند. اگر سرحدات مشخص نشوند، اختلافات حل نشده می ماند. این تنها گزینه عادی سازی شرایط در محل است».

فعلا سازمان قرارداد امنیت جمعی در خصوص اختلافات سرحدی دو کشور واکنش رسمی نشان نداده است. ناظران معتقد هستند که سکوت سازمان عجیب نیست. احتمالا شرکا در حال بررسی شرایط برای کنترل کامل اوضاع هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала