واقعیت تلخ برای اروپا

© AFP 2023 / Pascal Guyotروزنامه چارلی هبدو
روزنامه چارلی هبدو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عمل تروریستی صفحه غم انگیزی را برای اروپا گشود

اروپا به زندگی بر اساس  قوانین و مقررات جدید عادت می کند.  تیرباران  روزنامه نگاران  در دفتر  هفته نامه فرانسوی « Charlie Hebdo » برای اولین بار به عنوان  ضربه واقعی به  ارزش های اروپایی  تلقی شد.  اما  پس از مدت کوتاهی،  بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان  در اینباره صحبت کردند: آیا توهین را  می توان  همان  ارزش های اروپایی دانست؟  بحث ها تا کنون ادامه دارد.

چارلی هبدو  بطور منظم  کاریکاتورهای  پیغمبر محمد را در صفحات خود به چاپ می رساند که نمی توانست مسلمان را بی تفاوت بگذارد. در سال 2007 میلادی همانا کاریکاتور  پیغمبر محمد، فیلیپ والی مدیر مسوول هفته نامه را بر  نیمکت متهمان نشاند. اما محکمه او را برائت داد.  سیگنال بعدی در سال 2011 میلادی  بصدا درآمد که افراد ناشناسی  دفتر هفته نامه را آتش زدند. علت، تصمیم هیئت تحریره برای  انتشار  کاریکاتور دیگر پیغمبر محمد بود.  آن شماره به  اوضاع در تونس و لیبیا اختصاص داشت و قرار بود  تحت عنوان «  شریعت — عبدو» منتشر شود.  یکسال بعد هیئت تحریره  سری جدید کاریکاتورها را منتشر کرد.  این شماره  همانا در  زمینه امواج  ناآرامی ها به دلیل  فیلم « بیگناهی  مسلمان» منتشر شد.  در آن زمان می شد  حدس زد که روزنامه نگاران با آتش بازی می کنند.  به ویژه  که  عملیات تروریستی اسلام گرایان رادیکال  اروپا را تکان داده بود.  اما هیچ کس فکر نمی کرد که کار به نابودی  مستقیم نویسندگان  و الهام گران  کاریکاتورها بکشد.  از دیدگاه  اروپایی ، حادثه ای که در دفتر هفته نامه  رخ داد  تراژدی  وحشتناک است.

سرگی فدوروف کارمند ارشد علمی  انستیتوت اروپای اکادمی علوم روسیه  در  این خصوص گفت:

"صد سال می شد که فرانسه با چنین  حادثه ای روبرو نشده بود. روش کار مجله « چارلی  هبدو» بطور متفاوتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.  اکثر فرانسوی ها با مجله ابراز همبستگی کردند  اما  خیلی ها در جهان  از آن انتقاد کردند.  زیرا همه نمی توانند از مجله ای خوش شان بیاید  که به اخلاقیات و دیگر بنیان های اخلاقی  توهین می کند.  اما این نباید دلیلی برای  کشتن ژورنالیست های هفته نامه باشد.  سرچشمه  تراژدی  رفتار قاتلین شد  که بطور فرمال از طریق چاپ  کاریکاتورهای  نا صحیح   مورد اهانت قرار گرفته بودند.  این  توضیح فرمال آن حادثه است.  اما  سرچشمه این پدیده،  تروریزم — است که بمراتب عمیق تر است.  این حادثه از نظر مقیاس خود،  سراسر فرانسه  را بیدار کرد".

تراژدی  در هیت تحریره  اولین حادثه در  فهرست  عملیات  خرابکارانه  بود  که اوایل  سال 2015 میلادی فرانسه را  آشفته کرد.  8 ماه جنوری در حومه  پاریس به مأموران پولیس حمله شد. روز بعد  تروریست ها در پاریس  در  فروشگاه « مامارتن — آن —  هوئل»  چند نفر را به گروگان گرفتند.  آماری  غم انگیز — طی سه روز 17 نفر  کشته شدند که در بین آنها سه مأمور پولیس بود. 9 ماه جنوری در نتیجه  عملیات ویژه  پولیس  سه تروریست نابود شدند.

در فرانسه هر چه بیشتر در این باره صحبت می شود که مسأله مهاجران لاینحل می ماند و با گذشت هر سال  چند برابر خواهد شد. در نتیجه زمینه خوبی برای  رشد مفکوره های افراطی ایجاد می شود.

میخائیل چرنوف  معاون  رئیس مرکز  وضعیت  استراتژیک  در این خصوص گفت:

"مسأله جدی در فرانسه با  مهاجران در ارتباط است.  مهاجران از ساکنان بومی نمی آموزند و به شکل آنها زندگی نمی کنند، بلکه به  موجودیت مستقل خود در  داخل جامعه فرانسه ادامه می دهند. مهاجران کاری  و افرادی که  نمی توانند تا به آخر  جامعه محلی را درک کنند، کسانی هستند  که هدف شکیبایی  تهاجمی قرار می گیرند و زمینه خوبی برای  تروریسزم و افراط گرایی ایجاد می کند".

سرگی فدوروف  دراین باره افزود:

"این عمل تروریستی  صفحه جدید و غم انگیزی در  واقعیت اروپایی گشود.  عملیات دیگری نیز  پس از آن رخ داد.  با وجود اینکه  اقدامات امنیتی در فرانسه شدیدتر شده است،  هیچ کس تکرار  چنین اقدامات تروریستی را بعید نمی داند.  همه سیاستمداران  نظر مشابهی در این  رابطه دارند  که با  اوضاع عمومی در جهان  و رویدادها در سوریه و عراق مرتبط است".

وضعیت ی که  مسائل منطقه ای  خیلی سریع به  مسائل دارای مقیاس جهانی  فرامی روید  یکی از عواقب  این مسأله است.  افراد بیشتری به این درک می رسند که  همانا کشور آنها  برای باصطلاح اپوزیسیون روسیه  اسلحه می فرستد و به اپوزیسیون  کمک می کنند تا  بشار اسد را سرنگون سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала