15 سال از غرق شدن کشتی زیردریایی اتمی کورسک می گذرد

© AFP 2023 / Stringer 15 سال از غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک می گذرد
15 سال از غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک می گذرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشتی زیردریایی اتمی "کورسک" در جریان تطبیقات نظامی "پروژه-949А آنیتا" همراه با 118 عمله آن در تاریخ 12 اگست سال 2000 در بحیره بارنتس غرق شد. عملیات جستجو چند ساعت بعد از قطع ارتباط آن آغاز شد و بالاخره لاشه آن در عمق 108 کیلومتری بحیره کشف شد.

بر اساس اطلاعات رسمي، انفجار در عرشه اين کشتی زیردریایی رخ داده كه منجر به مختل شدن سيستم راهنمایی و فعاليت تجهيزات آن شد. با وجوديكه در جريان عمليات جستجو و نجات از بهترين كادر متخصصان کشتی های بحری روسي استفاده شده و 21 متخصص از ناروی و انگلستان نيز به كمك شتافته بودند، تلاش چند روزه براي نجات خدمه های کشتی زیردریایی نظامی كورسك نتيجه بخش نبود و تمامي 118 خدمه آن جان خود را از دست دادند.
جسد 115 خدمه این زیردریایی بیرون کشیده شدند، اما اجساد سه خدمه آن مفقود الاثر ماند. لاشه کشتی زیردریایی "کورسک" در سال 2002 از آب بیرون کشیده شد و برای بررسی و تحقیقات فرستاده شد.
پس از تحقیقات و بررسی، علت غرق شدن آن، نشت پراکسید هایدروجن از لوله اژدر افکن شماه 4 این کشتی زیردریایی که منجر به انفجار در عرشه آن شده است، اعلام شد. 23 خدمه آن تنها نه روز پس از انفجار و غرق شدن آن، جان خود را از دست دادند.

مراسم پانزدهمین سالگرد قربانیان زیر دریایی اتمی "کورسک" امروز در شهر کورسک و سنت پتربورگ برگزار خواهد شد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала