پیغام روسیه به ترکیه و عربستان سعودی در مورد سوریه

© Sputnik / Igor Lotsmanپیغام روسیه به ترکیه و عربستان سعودی در مورد سوریه
پیغام روسیه به ترکیه و عربستان سعودی در مورد سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موضع روسیه در مورد سوریه تغییری نکرده و مخالف استعفای پیش هنگام بشار الاسد می باشد و اعتقاد دارد کناره گیری دولت منتخب مردم در سوریه منجر به ایجاد خلاء قدرت و تبدیل سوریه به لیبیا دیگر خواهد شد.

طی هفته های گذشته رسانه های مخالف سوریه تلاش زیادی را انجام دادند تا فضایی از نااطمینانی نسبت به موضع روسیه در مورد بحران سوریه و رئیس جمهور بشار الاسد القا کنند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عادل الجبیر پاسخ این رسانه ها را داد و به روشنی مشخص کرد که موضع روسیه در مورد سوریه تغییری نکرده و مخالف استعفای پیش هنگام بشار الاسد می باشد و اعتقاد دارد کناره گیری دولت منتخب مردم در سوریه منجر به ایجاد خلاء قدرت و تبدیل سوریه به لیبیا دیگر خواهد شد.

 اما این روند رسانه ای ادامه پیدا کرد و حتی ترکیه در یک روند تحریک آمیز اعلام نمود که تصمیم دارد وارد حریم سرحدی سوریه گردد و یک منطقه پرواز ممنوع و حائل ایجاد کند. عربستان سعودی هم به روند حملات سیاسی خود بر علیه سوریه ادامه داد و رسانه های آن تلاش داشتند برای تضعیف روحیه اردو و دولت سوریه این سناریو را جا بندازند که توافقاتی پشت پرده با روسیه برای خالی کردن پشت رئیس جمهور سوریه بشار الاسد انجام داده اند.

با انتشار خبر تحویل جنگنده های  میگ 31 و تسلیحات مدرن روسی به ارتش سوریه روس ها آب پاکی را روی سر همه ریختند و تکلیف را مشخص کردند.

با این عمل روس ها نشان دادند که نه فقط هنوز پشتیبان هم پیمان خود هستند بلکه از هیچ حمایت در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

طبق اظهار نظر کارشناسان نظامی تسلیحات پیشرفته ای که روس ها به سوریه تحویل داده اند نه فقط توانایی مقابله با طیارات آمریکایی که در اختیار ترکیه است را دارد بلکه توانایی انهدام دفاع های راکتی پاتریوت مستقر در ترکیه را از فاصله 300 کیلومتری دارد. به همین دلیل هم آمریکایی ها و آلمانی ها از بیم منهدم شدن این راکت ها بلا فاصله اقدام جمع آوری آنها از ترکیه نمودند. کارشناسان همچنین اعتقاد دارند که یکی دیگر از دلایل جمع آوری راکتهای پاتریوت از ترکیه رفتارهای نسنجیده دولت این کشور در ورود به درگیری با کرد ها و تلاش آن برای ورود به خاک سوریه است و به همین دلیل آنها بیم دارند این کردار نسنجیده با توجه به حمایت محکم روسیه از هم پیمان خود منجر به رویارویی مستقیم با روسیه یا سوریه گردد. و در صورت انهدام سیستم های دفاع راکتی مستقر در ترکیه تمام تبلیغاتی که برای آنها انجام می دادند نقش بر آب شود و امکان فروش این سیستم ها به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از دست بدهند.

تحویل این سلاح های پیشرفته به سوریه چند پیغام دیگر هم در پی داشت.

1- با توجه به اینکه روسیه و ایران پیشنهاد راه حل سیاسی را مطرح کرده اند اگر مخالفین دولت سوریه حاضر نباشند راهکار سیاسی را برای حل بحران سوریه انتخاب کنند روس ها آمادگی دارند به اردوی سوریه برای حل نظامی و فیصله دادن به این بحران کمک کنند.

2- روسیه اطمینان دارد که بشار الاسد رئیس جمهور سوریه بر سر قدرت باقی خواهد ماند وگرنه سلاح های پیشرفته خود را در اختیار ارتش سوریه قرار نمی داد و ریسک نمی کرد که این سلاح ها ممکن است روزی در اختیار دشمنانش قرار بگیرد.

3- روسیه تصمیم دارد نقش اساسی را در شرق میانه بازی کند و همانگونه که در اوکراین در مقابل زیاده خواهی های ناتو ایستادگی کرد در سوریه هم در مقابل زیاده خواهی های ناتو ایستادگی خواهد کرد و طرح ترکیه عضو ناتو برای ورود به خاک سوریه عبور از خط سرخ روسیه به حساب می آید.

4- روسیه با تحویل دستگاه های پیشرفته دفاع هوایی به ایران و توافق بر سر تولید مشترک جت های جنگنده (طبق اظهار نظر وزیر دفاع ایران) با این کشور و همچنین تحویل دستگاه های دفاع هوایی به مصر، طیارات و تسلیحات به ارتش عراق تصمیم دارد گستره تر  همکاری های بین المللی و نفوذ خود در منطقه خاور میانه را گسترش دهد و به دیگر کشورها این اطمینان را می دهد که از این پس می توانند به روسیه حساب کنند.

5- نظر به اینکه دولت و اردوی عراق چند سال است تسلیحات و طیارات پیشرفته از ایالات متحده خریداری کرده اند اما به دلایل مختلف از جمله فشار عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایالات متحده از تحویل این سلاح ها خودداری می کند به احتمال زیاد عراق به سوی خرید تسلیحات از روسیه پیش خواهد رفت و آمریکایی ها این بازار تسلیحاتی را از دست خواهند داد.

با توجه به این مسایل می توان گفت به احتمال زیاد به زودی شاهد آن خواهیم بود که اگر روند سیاسی حل بحران سوریه پیش نرود تحولات نظامی جدیدی در این کشور به وجود آید و چون مشکل تروریست ها در منطقه بدون حل بحران عراق از بین نخواهد رفت عراقی ها هم از تسلیحات روسی برای مقابله با تروریست های داعش استفاده کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала