ناتو پاسخ "اوپراتیفی" اماده می سازد

© AP Photo / Mindaugas Kulbisبزرگترین رزمایش نیروهای هوابرد ناتو در اروپا پس از پایان جنگ سرد
بزرگترین رزمایش نیروهای هوابرد ناتو در اروپا پس از پایان  جنگ سرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تمرینات وسیع ناتو در اروپا

قوماندانی نیروهای زمینی امریکا در اروپا راجع به راه اندازی بزرگترین تمرینات نیروهای دیسانت هوایی ناتو از لحظه ختم جنگ سرد اعلام داشته است. در این تمرینات تقریباً پنج هزار سرباز از یازده کشور شرکت دارند. تمرینات در خاک المان، ایتالیا، بلغاریا و رومانیا صورت خواهند گرفت.

 

تمرینات کشورهای عضو ناتو در تاریخ 15 اگست اغاز شده، اما معلومات رسمی در این باره فقط سه روز بعد منتشر گردید. نظامیان بلغاریا، انگلستان، المان، یونان، اسپانیه، ایتالیا، هالند، پولند، امریکا و فرانسه تا تاریخ 13 سپتمبر سال 2015 تجربه کسب خواهند کرد. نمایندگان قوماندانی اردوی امریکا خاطرنشان ساختند که مانورهای موسوم به «پاسخ اوپراتیفی — 15» به «وسیعترین اقدام در باره امادگی نیروهای دیسانت هوایی در قاره بعد از ختم جنگ سرد» مبدل گشته اند.

 

در اعلامیه خبر داده شده که این تمرینات باید سطح عکس العمل مشترک اوپراتیفی جز و تام های چند ملیتی « نیروهای سطح عالی امادگی محاربوی» را بالا برد. روزنامه «تیلگراف» چاپ انگلستان به نقل از رهبری ناتو می نویسد: « تمرینات باید توانایی پیمان در باره استقرار سریع نیروها نشان دهد و بدینوسیله از اروپای نیرومند و مصوون حمایت نماید».

 

قوماندانی امریکا افشا ساخته که پرتاب چتربازان و تخنیک در پولیگون هوهینفیلس در المان و نووا سیلو در بلغاریا به نقطه اوج فعالیت های مشترک تعلیمی کنونی مبدل خواهند گشت. در هر دو مورد بیش از یک هزار نفر بکار گرفته خواهند شد. برعلاوه این، فرقه 82 دیسانت هوایی امریکا که در بمباردمان های یوگوسلاویا در سال 1999 شرکت داشت، نیز بکار گرفته خواهد شد. اگر چه در اعلامیه یک کلمه هم راجع به روسیه وجود ندارد، اما یاداوری جنگ سرد ناگزیر به تفکر معین وادار می سازد. کارشناسان فکر میکنند که تمرینات منظم هر چه بیشتر نمایش قدرت را به خاطر می اورند و این کار تشنج را در اروپا افزایش میدهد. به این ترتیب، مرکز « European Leadership Network» انگلستان گزارش را تحت عنوان « برای بدترین وضع امادگی میگیریم» منتشر ساخته که در ان گفته شده که تمرینات روزافزون روسیه و ناتو باعث افزایش اوضاع ناارام در قاره میگردد.

 

الکسی فینینکو استاد فاکولته سیاست بین المللی پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسوف معتقد است که چنین فعال بودن ناتو اوضاع را در منطقه بی ثبات می سازد. کارشناس در صحبت با روزنامه «نی زاویسیمایا گازیتا» اظهار داشت: " اول اینکه، تمرینات، بدون شک، بر خلاف روسیه متوجه اند. دوم اینکه، ناتو قصد دارد شبکه بزرگ نظامی در منطقه بالتیک — بحیره سیاه مستقر سازد. و، سوم اینکه، تجدید نظر بر پیمان بنیادی روسیه — ناتو جریان دارد. میخواهم یاداوری نمایم که بر اساس سند سال 1997 ناتو از استقرار قطعات بزرگ نظامی در خاک اعضای نو خود اجتناب می ورزید. حالا انها به این کار بر میگردند و عملاً از توافقات قبلی عدول میکنند".

 

به عقیده فینینکو، «عکس العمل اساسی روسیه تا سال 2017 — در بیستمین سالگرد پیمان بنیادی، وقتیکه بحث در باره امضای مجدد این سند اغاز میگردد، تبارز خواهد یافت». او پیشبینی میکند: «فکر میکنم، حالا ما به خاطر حفظ قرارداد ستاکهلم مصوب سال 1986 راجع به قواعد پیشبرد فعالیت های نظامی در اروپا مبارزه خواهیم کرد».

 

اصلاً، یک عده متخصصین در مورد زیاده روی نکردن در باره عمق بحران در مناسبات روسیه و غرب دعوت بعمل می اورند، برخلاف توجه را باید به چلنج های خطرناکتر برای هردو جانب مبذول نمود.

الکساندر کانووالوف رئیس انستیتوت ارزیابی های ستراتیژیک در صحبت با روزنامه «نی زاویسیمایا گازیتا» گفت: " امروز برای ما یکی از تهدیدهای مرکزی — سازمان تروریستی «دولت اسلامی» (داعش)، وجود دارد. و این به مراتب جدی تر از نزدیک شدن ناتو به سرحدات ما می باشد که کدام تهدید خاص نظامی برای روسیه به بار نمی اورد. اما داعش — ایدیولوژی خطرناک و کاملاً بیگانه برای فرهنگ ما می باشد و در برابر ان باید موانع نیرومند ایجاد کرد". او یاداوری نمود که اسلامگرایان ایجاد خلافت را در خاک وسیع، بشمول سرزمین ها در برخی کشورهای اروپای جنوبی، جمهوری های شوروی سابق اسیای مرکزی و حتی قفقاز شمالی روسیه، هدف خود اعلام داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала