دوشنبه و عشق آباد خواهان راه حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان شدند

© AP Photo / جنگ در افغانستان
جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعلامیه دوشنبه و عشق آباد در باره حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان

روسای جمهور تاجکستان و ترکمنستان در اعلامیۀ رسمی خود گفتند که این دو کشور با هم اتفاق نظر دارند که شیوه های سیاسی و صلح آمیز مبتنی بر گفتگو های وسیع یگانه راه حل وضعیت در افغانستان است. در این باره رادیوی ازادی خبر داده است.

این اعلامیه روز جمعه از سوی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجکستان منتشر شد.

دراعلامیه گفته شده:  "شیوه های نظامی و استفاده از زور برای حل مشکلات داخلی افغان ها نتایج معکوس ببار می آورد و کدام دورنمای ندارد."

در اعلامیه آمده است که ترکمنستان و تاجکستان از حمایت نیرومند جامعۀ جهانی از حکومت افغانستان پشتیبانی می کنند تا با این کشور کمک شود که به طور موثر در پروسۀ اقتصادی منطقه ای و جهانی مدغم شود.

این اعلامیه در حال نشر می شود که نیروهای افغان از چندین هفته به این سو مصروف عملیات در برابر شورشیان در ولایت فاریاب در شمال افغانستان بوده که سترجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان آنرا رهبری میکند.

تاجکستان و ترکمنستان مرز های مشترک و پیوند های فرهنگی و مذهبی با افغانستان دارند و هر دو کشور، بیشتر از همه از مواد مخدر که از سوی افغانستان قاچاق می شود، متضرر شده اند.

ترکمنستان از سال ها به این طرف برای احداث خط لوله که گاز این کشور را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد، تلاش می کند.

در عین حال کشور های همجوار افغانستان در آسیای میانه از گسترش نفوذ گروه های تندرو فعال در این کشور، هراس دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала