کشورهای اتحادیه عرب پروتکل تشکلیل نیروهای نظامی مشترک امضا می کنند

© AP Photo / Hassan Ammarکشورهای اتحادیه عرب پروتکل تشکلیل نیروهای نظامی مشترک امضا می کنند
کشورهای اتحادیه عرب پروتکل تشکلیل نیروهای نظامی مشترک امضا می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش روز سه شنبه روزنامه "الفجر" چاپ مصر، وزرای امورخارجه و وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه عرب روز پنجشنبه تاریخ 27 اگست در نشست خاص این اتحادیه در قاهره پروتکل تشکیل نیروهای نظامی مشترک را امضا می کنند.

طرح تشکیل نیروهای نظامی مشترک از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پیشنهاد گردید. سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در اجلاس شرم الشیخ در ماه مارچ سال روان با تشکیل نیروی نظامی مشترک توافق کردند. اهداف اصلی تشکیل این نیروی نظامی مشترک حافظت از امنیت ملی، عملیات حفظ صلح و مقابله با تهدیدات تروریزم در منطقه می باشد.
این نیروها یک میکانیزم موثر در روند فعال سازی همکاری کشورهای عضو اتحادیه عرب خواهد بود و براساس چارچوب اتحادیه عرب و قوانین بین المللی تشکیل می گردد.
این نیروی نظامی، شامل 40 هزار نیروی نظامی مشترک، هزار پیلوت نظامی، و سه هزار نیروی بحری می باشد. احتمال می رود، دفتر مرکزی نیروهای نظامی مشترک اتحادیه عرب، در قاهره ایجاد گردد. خلیفه سرمنشی اتحادیه عرب گفت: مهم نیست که چند کشور عربی پروتکل تشکیل نیروهای نظامی مشترک را امضا خواهند کرد، مهم این است که این نیروی نظامی مشترک تشکیل می گردد و این پروتکل روز پنجشنبه به امضا می رسد. به گفته وی، تشکیل نیروی مشترک نیازی به حمایت تمام کشورهای عضو اتحادیه عرب ندارد، اما تعدادی از کشورهای عربی با تشکیل این نیرو موافقت کردند.
به گفته منابع دیپلماتیک، در حال حاضر مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت، یمن، لیبیا، اردن و مراکش با تشکیل نیروهای نظامی مشترک موافقت کردند. در همان زمان، لیبیا اعلام کرده است که پس امضای این پروتکل، عملیات علیه گروه های تروریستی در خاک این کشور آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала