بوریس بیریوزوفسکی. شیطان شرور

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر بوریس بیریوزوفسکی
بوریس بیریوزوفسکی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مطلب در باره بوریس بیریوزوفسکی سرمایه دار فراری روسیه

ژورنالیستان انگلیسی نسبتاً به سرعت محاسبه کردند که در لحظه مرگ دارایی بوریس بیریوزوفسکی تقریباً 800 میلیون دالر ارزیابی شده بود. در ملکیت های او جایداد در فرانسه به ارزش 320 میلیون دالر شامل بود. گفته میشد که ویلای در فرانسه به ارزش 80 میلیون دالر نیز به او تعلق دارد. بصورت جداگانه راجع به کلکسیون بزرگ اشیای هنری و بیزنس هوتل داری بیریوزوفسکی خبر داده شده بود.

در نتیجه فعالیت پراوج که بیریوزوفسکی در روسیه راه اندازی کرده بود، او به حبس دراز مدت محکوم شده بود. روشن است که در چنین ارایش حوادث فیصله مهاجرت یگانه فیصله درست بود، اما برای بوریس بیریوزوفسکی این کار فقط مهاجرت ناکام شمرده میشد — سرمایه دار از سال 2000 در لندن زندگی میکرد. اگر در سال های 90 دوکتور علوم تخنیکی توانست شیماهای بسیار جالب در باره پیشبرد تشبثات پنهانی اختراع نماید، پس در تلاش جهت رهایی از عدالت، به گفته اولیگ ماتوییچیف پروفیسور مکتب عالی اقتصاد،  بیریوزوفسکی هیچ چیزی بی مثال را اختراع کرده نتوانست:

این عنعنه قدیمی انگلستان است که از قرن 19 مروج است. همه ذکایف ها، بوردین ها، بیریوزوفسکی ها و بسیاری مردم دیگر — بر راه عیارشده می روند. به خاطر که تعداد زیادی ناراضیان اروپایی (باید گفت که مارکس نیز در انجا زندگی میکرد. گیرتسن نیز در لندن می زیست)، بسیاری ناراضیان اروپایی — جرمنیان، روسان — انها همیشه در لندن پناهندگی حاصل میکردند. و لندن از انها همیشه برای بی ثباتی اوضاع در اروپا استفاده میکردند. گاهی بر ضد فرانسه، گاهی بر ضد المان و گاهی هم بر ضد روسیه. واقعیت امر اینست که انگلستان در قاره مانند روی تخته شطرنج بازی میکند و میگویند: ما در جزیره به سر می بریم و مطابقاً کاری را میکنیم که دول را به جان هم می اندازیم، در انجا انقلابات و غیره چیزها راه اندازی میکنیم.

در نتیجه در ماه سپتمبر سال 2003 و تا اخرین لحظه زندگی بیریوزوفسکی در انگلستان اقامت گزین شد و موقف پناهنده سیاسی و پاسپورت مشهور انگلیس بنام پلاتون یلینین را دریافت کرد. به همین نام او در تاریخ 24 فبروری سال 2005 در ریگا، هنگام سفر به تل ابیب در طیاره شخصی ظاهر شد. این سفر به از این سبب در خطرات باقی ماند که بیریوزوفسکی در کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد بازگشت به کرملن تا سال 2006 وعده داد. اما کار از اعلامیه های زیبا فراتر نه رفت. ولی لویه څارنوالی روسیه در مورد پیشرفت تا اخر فیصله نمود: در سال 2010 میکانیزم دریافت جبران خساره از سرمایه دار فراری و همدستان او راه اندازی شد. صحبت بر سر 60 میلسیارد روبل مطرح بود که از وجوه «افتوواز» دزدی شده بودند. این همه پول ها بعداً در نتیجه معاملات زیادی خرید — فروش جایدادهای غیرمنقول و همچنان سهام تلویزیون های «تلویزیون اجتماعی روسیه» و « تی وی — 6» علنی ساخته شده بودند. معلوم است که در نتیجه این همه پول ها به خارج منتقل شدند. باید گفت که در لندن نه تنها بیریوزوفسکی، بلکه همکار او یولی دوبوف و بادری پاتراکاشویلی که در همانجا در فبروری سال 2008 مرد، اقامت گزیده اند. او ظاهراً به اثر سکته قلبی مرد، اگر چه هیچکس حتی به خاطر هم نداشت که او کدام وقت از ناحیه قلب شکایت نموده باشد.

همه این مردم و بسیاری اشخاص دیگر سعی میکردند، «قسمت» خود را در سال های 90 بدرند، ولی بعدا، به گفته گیورگی فیودروف رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی و سیاسی «اسپیکت»،ً به بسیار سرعت در مورد تغییر رشته به صدمه دیدگان به خاطر حقیقتت تصمیم گرفتند گفتند:

بیریوزوفسکی — این چهره جاه طلب سال های 90 بود… که دستان او  به خون اغیشته بود. هم بیریوزوفسکی و هم خودارکوفسکی و منجران کمپنی «یوکوس» انها عملاً در تقسیم جنایتکارانه ملکیت ها شرکت داشتند. ان سوالات که نسبت به انها وجود داشتند، با ارگانهای حراست حقوق مربوط اند، نه به سیاست. و سوالات بسیار زیاد در این مورد وجود دارند که چه کسی بیریوزوفسکی را کشتند. اگر این نقطه را مدنظر گرفت که او، طوریکه خود پنهان نمی کرد، مستقیماً با ادارات استخباراتی انگلیس همکاری میکرد، انها خدمات وی را انجام میدادند.

در تاریخ 23 مارچ سال 2013 این متشبث در منزل خود در اطراف لندن مرده یافت شده بود. فقط یک روز بعد مقالات به نشر رسیدند که بیروزوفسکی در ماه های اخیر مصروف معالجه از افسرده گی بود و راجع به خودکشی می اندیشید. به گفته سرگی گنچاروف معاون کمیته امنیت دومای شهری مسکو ، ولی هیچکس نمی تواند به این نظر باور کند، کسی که یکبار هم با بیریوزوفسکی معاشرت نموده باشد:

من بر خودکشی بیریوزوفسکی بارو کرده نمی توانم. من خود ، زمانیکه خدمت میکردم، او را دوبار، دیده بودم. و گفته میتوانم که این شخص زندگی را بسیار زیاد دوست داشت و اماده بود کشور ما در اینده نیز تحریک نماید. از همینرو من بر خودکشی او باور کرده نمی توانم. ما را میخواهند یکبار دیگر بازی دهند. من فکر میکنم که بیریوزوفسکی را ادارات استخباراتی انگلیس از بین بردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала