امادگی حقوقی روسیه برای شرکت در معامله هستوی ایران

© Sputnik / Valeriy Melnikovروسیه برای انجام وظایف در چارچوب توافق هسته ای ایران آماده است
روسیه برای انجام وظایف در چارچوب توافق هسته ای ایران آماده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امادگی روسیه برای اجرای مکلفیت های خود در باره معامله هستوی ایران

روسیه اماده است که اجرای وظایف خود در چارچوب معامله مربوط به برنامه هسته ای ایران را اغاز نماید. برای این امر روسیه نباید به رژیم تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تهران وابسته باشد. این مساله را باید پیش نویس حکم رئیس جمهور "راجع به اقدامات مربوط به اجرای قطع نامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب 20 جولای سال     2015 " که توسط وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اماده شده است، حل نماید.

پیش نویس حکم رئیس جمهور به تمامی سازمان های روسی هدایت میدهد که براساس دستور ویژه رئیس دولت ممنوعیت ها و محدودیت های که فرمان های سابق رئیس دولت در خصوص اجرای قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال های  2006، 2007، 2008  و 2010 (اجرای تحریم ها علیه ایران) برقرار شده بودند، نادیده گیرند. در واقع رئیس جمهور ممکن  است اجازه ارسال ، فروش و یا نقل و انتقال وسایل ، مواد ، تجهیزات ، کالاها ، تخنالوژی ها و ارایه هر گونه کمک تخنیکی مربوط به این، آماده سازی حرفه ای ، کمک مالی ، سرمایه گذاری، خدمات میانجیگرانه و یا سایر خدمات را صادر نماید. شرایط اصلی برای لغو تحریم ها: فعالیت باید به طور مستقیم با اصلاح دو سلسله در تاسیسات فردو ، صادرات مازاد یورانیوم غنی شده و مدرن سازی ریاکتور در اراک مربوط باشد. در واقع در این پروژه های کلیدی برای کل مجموعه توافق گروه 5+1 با ایران ، روسیه باید حضور داشته باشد.

مطابق پلان جامع عملکرد (که در آن اقداماتی در باره محدودیت ایران در برنامه هسته یی اش در عوض لغو تحریم ها نوشته شده) در کارخانه فردو طی 15 سال کارهای تحقیقاتی علمی و طراحی و تجربوی، مربوط با غنی سازی یورانیوم انجام نخواهند شد. با شرکت متخصصین روسی در کارخانه تولید ایزوتوپ های طبی راه اندازی خواهد شد.

قبلاً مقامات رسمی روسیه بارها خاطرنشان کرده بودند که برای مسکو صحبت بر سر فعالیت خیریه مطرح نمی باشد. منجمله سرگی ریابکوف ، معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود: " اینها پروژه های تجارتی است. ما، البته، پول کمایی نمی کنیم، اما آنها باید خودکفا شوند، هیچ گونه تمویل مالی بودجوی تحقق نخواهد یافت و این برنامه به حد کافی دشوار است. اما " روس اتم" ، وزرات خارجه و سایر ساختارهای روسیه امیدوارند که ما این مسایل را حل می کنیم و همه چیز به موقع اجرا خواهد شد".

به گفته منبع نزدیک به کرملن روزنامه روسی «کمیرسانت» ، ولادیمیر پوتین فرمان را در هفته های اینده نزدیک امضاء خواهد کرد. به گفته یک منبع در وزارت خارجه روسیه ، وضع که در حال حاضر وجود دارد، امکان حساب کردن بر این امر را میسر می سازد که گذار به تحقق توافقات در ربع اول سال 2016 ممکن خواهد شد".  اکنون طرفین اساسمندی تخنیکی — اقتصادی پروژه ها را اماده می سازند.

طوریکه از پیش نویس فرمان رئیس جمهور بر می اید، در اجرای اقدامات برشمرده شده در آن 18 اداره، بشمول وزرات امور خارجه ، وزرات داخله، وزارت دفاع ، وزرات ترانسپورت، وزرات مالیه ، وزرات صنایع و تجارت ، سرویس اطلاعات خارجی ، اداره فدرالی امنیت فدرال ، سرویس تجارت فدرال ، اداره فدرالی کنترل بر تخنالوژی ها و صادرات ، سرویس فدرال همکاری تخنالوژیکی و نظامی  و کارپوریشن " روس اتم" شرکت خواهند داشت.

علاوه بر این دیروز مشخص شد که 34 مین سناتور در کانگرس امریکا — دموکرات باربارا میکالسکی  به حمایت از معامله اظهارنظر کرده است. بدین ترتیب، دولت امریکا حمایت کانگرس را بدست آورده است که برای جلوگیری از قیدساختن موافقت نامه توسط جمهوری خواهان ضروری می باشد. اکنون حتی اگر جمهوری خواهان معامله را ردهم  کنند ، رئیس جمهور بارک اوباما تصمیم آنها را ویتو خواهد کرد. مخالفان او ویتو را نمی توانند رد کنند-  برای این کار ارای 67 سناتور از جمله 100 سناتور  لازم است.



 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала