عباس از سیاست کناره می گیرد

© AP Photo / Majdi Mohammedمحمود عباس رهبر فلسطین
محمود عباس رهبر فلسطین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هشت سال محاصره اقتصادی و سه جنگ اسرائیل – فلسطین در طول شش سال با عث آن گردیده است که تا سال 2020 این منطقه نه چندان بزرگ در لبه بحیره مدیترانه «به منطقه ای غیرمسکونی» تبدیل خواهد شد.

اگر اقدامات اساسی در وضعیت نوار غزه صورت نگیرد تا پنج سال دیگر به منطقه ای غیرمسکونی مبدل خواهد شد. این سخنان در گزارش سازمان ملل آمده است. در پس زمینه حوادث و فجایعی که در سواحل غربی دریای اردن رخ می دهند، شایعاتی به گوش می رسد که حاکی از کناره گیری محمود عباس رئیس تشکیلات خودمختار فلسطین است.

کنفرانس سازمان ملل متحد با موضوع تجارت و توسعه گزارشی را آماده کرده است که در آن تحلیلگران توجه همه را نسبت به آینده نوار غزه جلب می کنند. هشت سال محاصره اقتصادی و سه جنگ اسرائیل — فلسطین در طول شش سال چه نتیجه ای به بار آورده است. نتیجه این بوده که تا سال 2020 این تکه زمین نه چندان بزرگ در کنار بحیره مدیترانه «به منطقه ای غیرمسکونی» تبدیل خواهد شد.

به خاطر عملیات نظامی اسرائیل «صخره نشکستنی» در سال 2014، نیم میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند و برخی دیگر از مناطق به شکلی فاجعه بار تخریب شدند. در مقایسه با سال گذشته، تولید ناخالص داخی نوار غزه 15% کاهش یافته و سطح بیکاری به بالاترین حد خود یعنی 44% رسیده است. در عین حال 72% خانواده ها پول برای تهیه غذا ندارند. در این منطقه مشکلات زیادی در رابطه با آب آشامیدنی و برق وجود دارد.

درگیری های مسلحانه با اسرائیل امکان صادرات کالا و حتی ارسال محصولات به بازارهای داخلی را از این مردم سلب کرده است. امکان از سرگیری تولیدات در فاصله بین درگیری ها وجود ندارد. از سال 2007 که گروپ رادیکال حماس در غزه اداره امور را به دست گرفته، اسرائیل و مصر اعلام حصر اقتصادی برای نوار غزه کردند.

به اعتقاد گیورگی میرسکی فعال شایسته علوم فدراسیون روسیه، پیشبینی های سازمان ملل درباره اینکه تا پنج سال بعد نوار غزه غیرمسکونی خواهد شد، هیچ پایه و اساسی ندارد. وی در ادامه برای روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» توضیح می دهد: «در غزه یک و نیم میلیون نفر زندگی می کنند. بعد از پنج سال، این جمعیت چه خواهد شد؟ اسرائیل و مصر قطعاَ آنها را نخواهند پذیرفت. نوار غزه یکی از وحشتناک ترین نقاط دنیاست. در آنجا تراکم جمعیت زیاد است و در عین حال فاقد صنعت و تولید هستند. اقتصاد در این نقطه کار نمی کند. نوار غزه یکی از فقیرترین نقاط به شمار می رود. هرچه مردم فقیرتر باشند، به همان اندازه سطح ولادت بیشتر می شود، به همین خاطر بعد از پنج سال نفوس این منطقه نسبت به امروز بیشتر خواهد بود.

با این حال میرسکی خاطرنشان می کند که شرایط در نوار غزه بسیار وخیم است. وی توضیح می دهد: «حماس اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و تل آویو هم قصد ندارد با آنها وارد مذاکره شود. نشستن آنها به دور میز مذاکره در شرایطی که هیچ کس تو را شایسته این کار نمی داند، بسیار دشوار است. به همین خاطر صحبت از بن بست در میان است. اگر حصر را از غزه بردارند، آنوقت تضمینی وجود ندارد که کشتی های مملو از اسلحه به این نقطه نروند. اسراییل هم قادر به کنار زدن حماس نیست. پس مجبور هستند حملات نظامی تدارک ببینند و مردم غیرنظامی در این درگیری ها قربانی می شوند».

در رسانه ها اخبار ضد و نقیضی راجع به برنامه های محمود عباس منتشر می شوند. نیویورک تایمز می گوید که به گفته اطرافیان محمود عباس صحبت از استراتژی توسعه جنبش مقاومت فلسطین است. در عین حال رهبر فلسطین راجع به کناره گیری از سیاست صحبت می کند و یا شاید، به عکس، برنامه های همکاری نیروهای فلسطین درمیان باشد. خبرگزاری شینهوا از چین به نقل از منابع مشابه در رمله می گوید که در نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی فلسطین صحبت از تمایل کناره گیری محمود عباس بوده است. یادآور می شویم که پیشتر اخباری راجع به استعفای محمود عباس از ریاست کمیته اجرایی این سازمان بوده است. اما سفارت های فلسطین این خبر تایید و یا تکذیب نکرده اند.

میرسکی می گوید: «عباس از مقام خود کناره گرفت. با احتساب سن و موقعیت او، کار سیاسی را می توان تمام شده به حساب آورد. او مدتهاست که کناره گرفته است، اما شرایط داخلی اجازه این کار را نمی دهند. انچه امروز مهمتر است، جانشین اوست. به احتمال زیاد سایت اریکت سخنگوی فلسطین در مذاکرات با اسرائیل جانشین او می شود».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала