حامد کرزی: دیدگاه های ما با پوتین مطابقت دارند

© Sputnik / Mikhail Klimentiev  /  مراجعه به بانک تصاویر ملاقات حامد کرزی با ولادیمیر پوتین
ملاقات حامد کرزی با ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبه اختصاصی حامد کرزی با سپوتنیک

حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان در مصاحبه با «سپوتنیک» در باره بازدید چندی قبل خود از روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین معلومات داد.

حال توجه شما را به بخش اول مصاحبه با حامد کرزی جلب میداریم.

پرسش: به نظر شما چه کسی خواهان بی ثباتی در افغانستان است و کی پشت پرده این قضیه قرار دارد و به این امر علاقمند است؟

کرزی: ما به وضاحت می بینیم که نمایندگی نظامی آنها در پاکستان  در طول سال های مدید مشغول از بی ثبات ساختن اوضاع در افغانستان بود. وقتی که آمریکا و غرب آمدند ما امیدوار بودیم که اوضاع خواهد شد، به خاطر که پاکستان متحد آنها بود امیدوار بودیم که آنها با هم همکاری کنند و اوضاع در افغانستان با ثبات خواهد شد. متاسفانه اینطور نشد. ما همچنین می دانیم که صلح در افغانستان زمان فرا خواهد رسید، وقتیکه امریکا و پاکستان ان را بخواهند و وقتیکه انها ببینند که حالا زمان صلح در افغانستان فرا رسیده و صلح در افغانستان بر قرار خواهد شد. ما می دانیم که پاکستان چه کار می کند. چیزی که ما می خواهیم موضعگیری صریح ایالات متحده است. اگر پاکستان متحدشان است این متحد باید به آنها کمک کند و چنان وضع را ایجاد نکند که در آن افغانستان و متحدان ما زجر بکشند و افراطیت روز بروز گسترش یابد. اگر پاکستان این کار را نمی کند و به آمریکا کمک نمی کند، چطور می شود که آمریکا باز هم به پاکستان صدها میلیون دالر کمک می دهد؟

این — تقسیم به دوبخش است که ما را  در مورد نیات آنها  به شک می اندازد. امریکا چه نیاتی دارد؟ آیا همه اینها برای مبارزه با تروریزم است و یا  چیز دیگری است؟ اگر این امر برای مبارزه با تروریزم است و پاکستان کمک نمی کند، پس امریکا باید اقدامات لازم را اتخاذ کند و با روسیه، چین و دیگر کشور ها مشورت نماید.

پرسش:  می گویند در سوریه دسته ای بنام "گروه افغانی" فعالیت می کند. در آن "شیخ الافغانی" و دیگران عضویت دارند. آیا شما این گزارش ها را حمله جدید رسانه ها بر افغانستان تلقی می کنید؟ حتی اگر در آن دسته یکی — دو نفر افغانی هستند طوری نشده که کل گروه، "افغانی" باشد، اینطور نیست؟

کرزی:هر فرد افغان که برای جنگیدن به سوریه می رود، مرتکب اشتباه بسیار بزرگ علیه این کشور و خودش می شود.  افغان هایی که برای جنگ به سوریه می روند احتمالا با وعده های پول و یا چیز دیگر راهی آن کشور می شوند. این نتیجه ناامیدی و وضع فلاکتبار است. ما امیدواریم که این چیز ها رخ نخواهد داد. من از این افغان ها دعوت می کنم که اله دست خارجیان نشوند و به وطن باز گردند.

پرسش: شما چندی پیش طی بازدید رسمی به روسیه آمده بودید. دیده شد که از شما به گرمی و به عنوان مهمان مهم پذیرایی شد. شما بازدیدتان از روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین را چطور ارزیابی می کنید؟

کرزی: بازدید از روسیه برایم امکان عالی بود. من دلم خیلی می خواست از روسیه دیدن کنم. مهمانوازی از من از طرف دولت، ملت و سازمان های متفاوت — منعکس کننده میراث عمیق و آداب و رسوم مردم روس بود. ما با رئیس جمهور پوتین گفتگوی صادقانه مفصلی داشتیم.  ما در خصوص بسیاری مسایل دیدگاه های مشابه داریم و در مورد خیلی موضوعات، به ویژه در مورد تندروی و تروریزم و در باره کسانی که پشت سر آنها قرار دارند و اینکه چرا آنها از پول و حمایت بر خوردار هستند، دیدگاه های یکسان داریم. ما بدین باور هستیم که همه باید بطور مشترک با این مسایل مبارزه کنیم تا جامعه ما از این خطر رهایی یابد. بازدید من عالی بود و من از رئیس جمهور و وزارت امور خرحه روسیه به خاطر سازمان دادن آن سپاسگزارم.

ادامه دارد…

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала