سلاح روسی برای اسد امریکا را عصبانی میکند

© Sputnik / Ekaterina Tchesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر مارییا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه
مارییا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عکس العمل ها به ارتباط ارسال سلاح روسیه به سوریه

سوریه تضمین میکند که سلاح روسی را فقط برای مبارزه با تروریزم استفاده میکند و این در قرارداد نوشته شده است. اژانس تاس اعلامیه مارییا زخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در این مورد منتشر ساخته است. او اعلام داشت: " ما هیچگاهی نه گفته ایم که در سوریه مشکلات وجود ندارند، که حکومت فعلی در دمشق بهترین و نمونه در جهان است. ما گفته ایم که همه پرابلم ها را باید خود مردم سوریه حل کنند، بدون مداخله از خارج، بدون حمایت از تروریستان".

زخارووا خاطرنشان ساخت که دمشق تضمینات استفاده از سلاح روسی فقط برای مبارزه با تروریستان میدهد.

او تدقیق ساخت: " چنین تضمینات داده میشوند و در قرارداد نوشته میشوند. ما سلاح ارسال میکنیم و در این رابطه با دمشق تفاهم وجود دارد که سلاح برای مبارزه با تروریستان ارسال میشود".

زخارووا همچنان اطمینان داد که روسیه به سوریه کمک نظامی میکند، هیچگونه هدف دیگر، به غیر از مبارزه با تروریزم را دنبال نمی کند.

قبلاً سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه توجه را به این نقطه مبذول داشته بود که روسیه ارسال سلاح و تخنیکی را به مقامات سوریه افزایش میدهد و همچنان پرسونل نظامی اعزام میکند. برعلاوه این، مسکو را به تلاش مداخله غیرصادقانه در فعالیت های محاربوی متهم می سازند. روزنامه «دیلی میل بیست» سخنان نماینده استخبارات امریکا را چنین نقل نموده: " فهمیده نمی شود که روسان در واقعیت امر در انجا چه کار میخواهند بکنند. درگیری نظامیان روسی باعث نگرانی میگردد، خاصتا در این مورد که این کار، قرار معلوم، با کشورهای دیگر که در منطقه فعالیت میکنند، هماهنگ ساخته نشده است".

افگینی ستانوفسکی رئیس مرکز مستقل علمی «انستیتوت شرق نزدیک» این پرسش را مطرح می سازد:

« پس چه، کدام فیصله مکلف کننده شورای امنیت در باره سوریه وجود دارد که ارسال سلاح به اسد را که از خود در برابر تروریستان القاعده، دولت اسلامی، با سلاح و تخنیک دفاع میکند، ممنوع می سازد؟ اولاً چنین چیزی وجود ندارد. دوم اینکه، نه چین، نه روسیه که از تجربه تلخ لیبیا درس گرفته اند، من حتی در باره یوگوسلاویا صحبت هم نمی کنم، هیچگاهی با اشاره واشنگتن و بروکسل کار نخواهند کرد. ان زمان خاتمه یافته است. در غیر ان، کشورهای که تحت فشار قرار می گیرند، روسیه و چین نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت. بالاخره، بس است، به سخنان باور کرد که به نتیجه کاملاً متضاد منجر میشوند! به این ترتیب، هیچ مهم نیست که با قرارداد قدیمی چه رخ خواهد داد و با قرارداد نو چه واقع خواهد شد. مهم اینست که حکومت سوریه وجود دارد. و اینکه امریکایان، انگریزان یا فرانسویان میگویند که ان غیرقانونی است، این مشکل انها است. انها میتوانند با ان کار نکنند. و هیچ چیزی بییش از این هیچکس را مکلف نمی سازد از این مفکوره پیروی کند".

رسانه های امریکایی با خشم نسبت به خبر منتشره راجع به ارسال سلاح روسیه به سوریه از خود عکس العمل نشان دادند: تبصره نیل ماک فارکور در روزنامه نیویارک تایمز تحت این عنوان منتشر شده است: « روسیه حضور نظامیان خود را در سوریه تبرئه میکند». مولف مقاله می نویسد که « اختلافات نو بین امریکا و روسیه به تعقیب دوران کوتاه همکاری ماه اگست، وقتیکه جان کری وزیر خارجه مساعی سرگی لوروف در باره طرح حل سیاسی بحران سوریه توصیف نمود، بوجود امدند».

افگینی ستانوفسکی میگوید:« امریکایان صادقانه در این باره نگران اند. اگر اسد سیستم های مدافعه هواهی داشته باشد، این بدان معنی است که او را نمی توان، مانند قدافی، بمبارد کرد. انها صادقانه از این بابت نگران اند که یک دولت دیگر را نمی توان درهم کوبید و یک رهبر دیگر کشور عربی را نمی توان سرنگون ساخت. واقعیت امر اینست که این مانند کار قاتل است. اگر شما به صفت قاتل وظیفه گرفتید، باید سفارش را انجام دهید. عربستان سعودی، قطر، ترکیه سفارش نابودسازی و سرنگونی اسد داده اند. انها از این نقطه نظر کاملاً صادق اند. درست است که سیستم های دفاعی روسیه که به اسد ارسال میگردند، مزاحم انها میشوند. دقیقاً همچنان پرزه جات فالتو برای طیارات یا توپخانه تانک ها مانع درهم کوبیدن اسد و اشغال دمشق میگردند. کارشناس روسی در اخیر افزود، انچه که بعد از این میلیون ها مهاجر وجود خواهند داشت، این به هیچ وجه باعث نگرانی کسی نمی گردد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала