واکنش ایران به بیانیه اتحادیه عرب در مورد جزایر سه گانه

© Flickr / Blondinrikard Fröbergپرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران درخواست اتحادیه عرب مبنی بر توقف فعالیت های اقصادی در جزایر مورد مناقشه را رد کرد.

مرضیه افهام سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: ایران تقاضای اتحادیه عرب مبنی بر توقف فعالیت های اقتصادی و نظامی در جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را رد می کند.

براساس گزارش آژانس خبری "تسنیم" به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از خاک ایران" است و تمامی اقدامات انجام گرفته در این سه جزیره در چارچوب حقوق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

بیانیه تهران پاسخ قطعنامه ای که در تاریخ 13 سپتامبر طی 144 مین جلسه اتحادیه عرب در قاهره به تصویب رسید، می باشد. اتحادیه عرب در این قطعنامه ایران را به توقف شهرک سازی در جزایر سه گانه که متعلق به تمرینات نظامی امارات متحده عربی و آبها و حریم هوایی آن می باشد، دعوت کرد.

جزایر سه گانه در خلیج فارس از اهمیت خاص استراتژیک برخوردار است و این جزایر مورد مناقشه ارضی بین ایران و امارات متحده عربی قرار دارد.
ایران ادعا می کند، که این جزایر سه گانه بخشی از خاک ایران است، که در سال 1903 تحت کنترول بریتانیا قرار گرفته و در سال 1971 زمانی که حتی کشوری به نام امارات متحده بر روی نقشه جهان وجود نداشت، کنترول آن را دوباره بدست گرفتیم.

ایران ادعا می کند، 30 نوامبر 1971 کنترول این جزایر را در دست گرفته است در حالیکه امارات متحده عربی در تاریخ 2 دسامبر سال 1971 تشکیل شد.
مطالعات زمین شناسی وجود ذخایر بزرگ نفت را در جزیره ابوموسی نشان میدهد و این موضوع باعث حاد شدن مناقشه بین ایران و امارات متحده شده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала