کانگرس مین امریکایی: امریکا در مبارزه با داعش در همکاری با روسیه بر موفقیت های زیاد دست یافته میتوانست

© Fotolia / Vichie81کانگرس امریکا
کانگرس امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظر کانگرس مین امریکایی در باره همکاری با روسیه در مبارزه با داعش

 

دانا روراباهیر عضو مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در مصاحبه اختصاصی با RT بر مناسبات روسیه — امریکا در زمینه مبارزه با گروه «دولت اسلامی»، جنگ در جنوب — شرق اوکراین و تشدید منازعه در سوریه چنین تبصره نموده است:

«من از این مایوس شده ام که حکومت امریکا نتوانسته از موفقیت های مستفید شود که ما میتوانستیم در صورت بر انها دست می یافتیم، اگر با روسیه همکاری بیشتر میکردیم. و در هیچ جای این امر انقدر روشن نیست، مانند شرق نزدیک. انچه که به مفکوره تشریک مساعی با اسد برای پیروزی بر افراطیت مربوط میگردد که در این منطقه چنان جنایات حیوانی را علیه بشر انجام میدهند، پس من معتقدم که ما باید به کدام فیصله در باره این مساله یکجا با روسیه میرسیدیم، ولی ما تا به حال این کار را نکرده ایم. از همینرو اوضاع بطور قابل ملاحظه بدتر شده است».

روراباهیربر موضعگیری جوزیف دانفورد، نماینده کمیته متحد امرین درستیزهای امریکا که روسیه را «تهدید عمده برای امنیت ملی امریکا خوانده» انتقاد نمود. روراباهیر عقیده دارد که دانفورد با چنین اعلامیه ها نشان میدهد که «او تا چه اندازه انچه که در جهان می گذرد، بدتر درک میکند».

کانگرس مین میگوید:« در بین بسیاری از انهایی که در زمان جنگ سر بزرگ شده اند، طرز تفکر کهن نسبت به روسیه حفظ گردیده و انها نمی دانند که جامعه روسیه تا چه حد نسبت به ان زمان، وقتیکه روسیه تحت رهبری حزب کمونیست قرار داشت و همه نیروهای اجتماعی دیگر را سرکوب میکرد، ازادتر شده است. از همینرو بسیاری مردم نمی فهمند که در روسیه امروز چه میگذرد. روشن است که روسیه هنوز کار زیادی در پیشرو دارد، ولی بازهم به مقایسه گذشته کمونیستی جامعه روسیه به مراتب ازادتر شده است».

قبلاً ایشتون کارتیر وزیر دفاع امریکا در مصاحبه با مجله فارین افییرز  گفته بود که رئیس جمهور پوتین میخواهد، تا روسیه را احترام بگذارند، تا به روسیه گوش کنند و تا روسیه هیچکس را تهدید نکند. دانا روراباهیر معتقد است که بیساری ابتکارات روسیه با عکس العمل لازم در بین رهبران امریکا مواجه نمی گردند:

« من بجای انهای صحبت کرده نمی توانیم، کسانی که تا این حد برخورد منفی داشتند که نمی بینند که حکومت روسیه اکثراً ابتکارات مثبت ارایه میکند. بسیاری ابتکارات، البته، بدون توجه باقی می مانند و بسیاری اعضای کانگرس حتی نمی دانند که روسیه برای همکاری با ما در باره پرابلم های مختلف، خاصتاً در شرق نزدیک اماده می باشد. بین کشورهای ما رابطه برقرار نشده و این وضع را باید تصحیح،  در غیر ان هیچگونه پیشرفت دستیاب نخواهد شد. طی پنج سال اخیر مناسبات بین کشورهای ما جداً بدتر شده اند. من امیدوارم که وضع را هنوز میتوان بهبود بخشید. من تصور میکنم که هم روسیه و هم امریکا باید جهت اتخاذ اقدامات برای ان سعی نمایند، تا یک دیگر را به این امر متقاعد سازند که ما یک دیگر را دشمن نمی دانیم. واضح است، وقتیکه یکی از مقامات بلند رتبه نظامی امریکا روسیه را دشمن شماره یک می خواند — این اصلاً نادرست معلوم میشود. این امر به هیچ وجه به تحکیم صلح و بهبود مناسبات بین کشورهای ما مساعدت نمی کند».

دانا رورباهیر معتقد است که رهبری امریکا سیاست معیارهای دوگانه نسبت به شرق نزدیک پیش می برد.

او میگوید:« سیاست امریکا پیگیر نیست، از همینرو من، واضحاً، از ان دفاع نخواهم کرد. ولی در سیاست روسیه نیز نقاط متناقض وجود دارند، اگر به چیزهای مشخص نظر انداخت. باید بر این کار کرد و اعتراف نمود که برخی فیصله ها از موضعگیری زور اتخاذ شده و حالا، اگر ما یک دیگر را دشمن نه بینیم، پس میتوان فورمول نو را طرح کرد که به ما امکان پیشبرد سیاست پیگیرتر را فراهم سازد. ولی شما برحق هستید، امریکا واقعاً هم معیارهای دوگانه دارد و معیرهای دوگانه نباید وجود داشته باشند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала