امتیازات ثروتمندان در مراسم حج

© AP Photo / Khalid Mohammedمکه
مکه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حجاج ثروتمند برای ادای فرض حج 30000-15000 دالر می پردازند

حج مراسمی است که  نمونه مساوات همه در مقابل خداست.  اما در واقع در این رسم  مقدس  هم نابرابری وجود دارد.  چند سال پیش عبارت « حج VIP» معمول شد. بدین ترتیب  برای بجا آوردن مراسم دینی شرایط درجه یک  فراهم می شود.

فرق بین حج معمولی و درجه یک از مدت زمان  دوره حج آغاز می شود. اگر حج معمولی  20 روز طول می کشد، حج درجه یک فقط 7  روز ادامه می یابد.

به  گفته نماینده  یکی از آژانس های  حج، کسانیکه از  حج « بودجه ای» استفاده می کنند، چند روز را صرف  وفق یابی با محل،  آ ب و هوا  و آشنایی با  موازین و مقررات حج  می کنند.

کسانی که از  تورهای گران قیمت استفاده می کنند، افرادی هستند که قبلا به حج رفته اند و با همه چیز آشنا هستند و از اینرو بلافاصله  پس از ورود به مکه  مراسم را بجا می آورند.

البته  کیفیت و  سطح خدمات بر قیمت تور حج تأثیر می گذارد.  به عنوان مثال برای زائران  درجه یک،  یک طیاره ده نفره  کرایه می شود. بعلاوه اگر هوتل « بودجه ای» در فاصله  3 کیلومتری از مسجد «  الاحرام»  قرار دارد، زائران درجه یک در هوتلی در فاصله 50  متری  این مکان مقدس ساکن می شوند. قیمت یک شب هوتل در اتاق  درجه یک حدود 700 دالر است و در  اتاق سلطنتی لوکس  سه برابر آن.

فرق خیمه های  « بودجه ای» و « درجه یک» برای زائران در « دره مینا» و کوه عرفات  در تجهیزات آن است. خیمه های « بودجه اآی» فاقد هر گونه وسایل راحتی است و غذایی در آنها سرو نمی شود و در چادرهای « درجه یک»  کاناپه، دستشویی، غذا به سبک سلف سرویس  سه بار در روز در اختیار زائران درجه یک  قرار می گیرد.

بدین ترتیب اگر مصارف حج معمولی 4000 دالر آمریکاست، زائران درجه یک در ازای حج 30000-15000 دالر مصرف می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала