مسلمانان مسکو جهت ادای نماز عید در مسجد بازسازی شده گردهم امدند

© Sputnik / Aleksey Drujinin /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو
پوتین در مراسم افتتاح مسجد جامع مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادار نماز عید اضحی در مسجد بازسازی شده در مسکو

امروز در مسجد جامع مسکو هزارن تن از مسلمانان جهت ادای عید سعید  اضحی گردهم امده بودند. مسجد و ساحه اطراف ان را مردم متدین پر کرده بودند. تجلیل مراسم عید سعید اضحی در مسکو نه تنها در مساجد، بلکه در میدان های خاص اختصاصیافته — در سالون های پارک ساکولنیکی، مجتمع صحی — ورزشی زمردی نیز صورت میگیرند. در اطراف مسکو مراسم تجلیل در بیش از 30 محل برگزار شده اند.

قابل یاداوری است که بزرگترین مسجد جامع در اروپا در مسکو بعد از ده سال بازسازی در خیابان میر دیروز، مورخ 23 سپتمبر، افتتاح شد. سه طبقه از جمله شش طبقه مسجد را سالون های عبادت احتوا میکنند. در طبقات دیگر محل وضو و دفاتر قرار دارند. این مسجد نه تنها محل عبادت، بلکه مرکز بزرگ اسلامی در روسیه شمرده میشود. در مسجد 7 اسانسور سریع السیر، سیستم نظارت ویدیویی و جدیدترین سیستم های تهویه نصب شده اند. همزمان در این مسجد ده هزار نمازگذار نماز ادا کرده میتواند.

مراسم افتتاح مساجد به سطح عالی دولتی صورت گرفت. در این مراسم رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و همتای ترکی او رجب طیب ایردوغان و محمود عباس رهبر دولت فلسطین شرکت ورزیده بودند. رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی در این مراسم گفت: «روسیه همیشه کشور کثیرالمله و کثیرالمذهبی بود و به همین گونه ایجاد شده بود. در غنای متقابل فرهنگی و خودویژه گی، عنعنات و مذاهب تا به حال ویژه گی و قوت وطن مشترک — روسیه، نهفته است. بطور مثال، جامعه مسلمانان مسکو در قرون وسطی بوجود امده و ثبوت ان — ریشه تاتاری نام های بسیاری خیابان های پایتخت ما می باشد. در طی قرون متمادی در کشور ما عنعنات تنویر اسلامی انکشاف میکرد. و اینکه در روسیه ملل و مذاهب مختلف در همزیستی مسالمت امیز به سر می برند، بدون شک امت مسلمان خدمت بزرگ انجام داده است. او سهم شایسته را در تامین تفاهم در جامعه ما ایفا کرده و همیشه جهت اعمار مناسبات داخلی و بین المذهبی و معاشرت بر مبنای اصول تحمل پذیری عقاید دیگران تلاش ورزیده است. امروز اسلام عنعنوی — این بخش جداناپذیر زندگی معنوی کشور ما است. ارزش های بشردوستانه ان، مانند ارزش های مذاهب عنعنوی دیگر ما، به مردم ترحم، عدالت و مواظبت از نزدیکان می اموزند. همه ما از این قدردانی عالی می نمائیم".

میخواهیم یاداوری نمائیم که طی 20 سال اخیر تعداد موسسات فرهنگی اسلامی و موسسات فرهنگی در روسیه به مراتب افزایش یافته است. مساجد نهایت زیبا در تاتارستان، باشقرستان، چیچنیا و مناطق دیگر فدراسیون روسیه بوجود امده اند. از سال 2003 روسیه به صفت ناظر دایمی در سازمان کنفرانس اسلامی حضور دارد. هزاران زایر از روسیه فریضه حج را ادا میکنند، تعداد مدارس و مکاتب در جوار مساجد افزایش یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала