پوتین و اوباما: ملاقات در نیویارک صورت میگیرد

© Fotohost-agency /  مراجعه به بانک تصاویر اوباما و پوتین
اوباما و پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملاقات متوقعه پوتین و اوباما

خبر پر سر و صدا راجع به ملاقات اینده روسای جمهوری روسیه و امریکا که راجع به ان به استناد منابع خود اولتر از همه روزنامه The New York Times خبر داده بود، در روز پنجشنبه رسماً قصر سفید تائید کرد.

توافق راجع به ملاقات دو رهبر را دمیتری پیسکوف سکرتر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه نیز تائید کرد. به گفته او، در روز دوشنبه اینده نزدیک صحبت ولادیمیر پوتین با سیندزو ابی صدراعظم جاپان مورد توافق قرار گرفته و بعد از ان — صحبت با رئیس جمهور امریکا صورت خواهد گرفت. میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاریخ 28 سپتمبر همچنان سخنرانی رئیس جمهور فدراسیون روسیه در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد پلان شده است.

ولادیمر پوتین و بارک اوباما رو به رور تقریباً یک سال ملاقات نکرده — اخرین بار انها گفتگوی کوتاه در اجلاس APEC در پیکن در نوامبر سال 2014 انجام داده بودند، ولی این تماس لحظه یی را به مشکل میتوان ملاقات کامل خواند. در ماه می سال روان در 70 مین سالگرد پیروزی که در مسکو تجلیل میشد، اغای اوباما تشریف نیاورد.

برعلاوه اوکراین، موضوع مورد اختلاف در مناسبات روسیه — امریکا طی تمام این سال ها سوریه شمرده میشود. در حال که رئیس جمهور بارک اوباما راجع به از دست دادن قانونیت بشار اسد اعلام میدارد، مسکو حمایت از حکومت در دمشق را پیشنهاد نموده است. موضوع اداوارد سنودن کارمند اسبق ادارات استخباراتی امریکا که ابتدا اسناد محرم را فاش نمود و بعداً در مسکو درخواست پناهندگی نمود، به عامل اضافی عصبانیت مبدل گشت. بعد از جنجال پیرامون اداوارد سنودن بارک اوباما در سال 2013 ملاقات خود با رئیس جمهور پوتین لغو نمود. بعداً حوادث در کریمیه رخ داد که بعد از ان رهبر قصر سفید همتای روسی خود را به ان متهم ساخت که او « در جهت دیگر تاریخ» قرار دارد و تهدید کرد که روسیه « بهای این کار را خواهد پرداخت».

در نتیجه در جریان سال های اخیر رهبران دو کشور فقط به گفتگوهای تیلفونی با یکدیگر اکتفا کردند و نه تنها امکانات برای برگزاری گردهمایی، بلکه برای معاشرت در حاشیه گردهمایی های بین المللی، منجمله، در اجلاس G20 سال گذشته در استرالیا را لازم نه دیدند. برعلاوه این، بارک اوباما شدیدترین فشار بر متحدین اروپایی و اسیایی خود وارد اورد و انها را به پیروی از سیاست تحریمات و قطع اعظمی تماس ها با رئیس جمهور پوتین فرا خواند.

ولی از قرار معلوم، اوضاع میتواند تغییر کند. خبر راجع به این که در نیویارک انگلیلا میرکیل صدراعظم المان جهت ملاقات با ولادیمر اماده میشود، ثبوت انست که به تعقیب بارک اوباما همه رهبران عمده اروپایی اماده اند، معاشرت شان را با ولادیمیر پوتین فعالتر سازند.

کارشناسان ضمن تبصره در باره ملاقات اینده ولادیمیر پوتین و بارک اوباما خوشبنی محتاطانه ابراز میدارند. اندری کورتونوف مدیر عمومی شورای امور بین المللی روسیه اعلام داشت: « صحبت راجع به عادی شدن مناسبات اینده روسیه — امریکا هنوز قبل از وقت است. توافقات جداگانه محلی هنوز جهت کلی را تغییر داده نمی تواند، طوریکه این کار در مناسبات دو کشور بارها صورت گرفته است. یکی از مثال ها — شرکت مشترک در حل مساله سلاح کیمیاوی سوریه می باشد که نتوانست تریند منفی را بصورت کل تغییر دهد. ولی خود واقعیت ملاقات اینده روسای جمهوری ولادیمیر پوتین و بارک اوباما جالب توجه است. اساس برای این پیشبینی وجود دارد که ملاقات بی ثمر نخواهد بود و نزدیکی مواضع در هر صورت رخ خواهد داد».

به گفته اغای کورتونوف، هنگام بحث بر اوضاع در سوریه «مجموعه مسایل در ارتباط متقابل انها نسبت به یک دیگر»، بشمول مسایل مربوط به انتقال قدرت و هماهنگی مساعی در باره مبارزه با «دولت اسلامی» بین متحدین غربی و ایتلاف که با شرکت روسیه، ایران و کشورهای دیگر ایجاد میشود، مورد بحث قرار خواهند گرفت.

اندری کوروتون معتقد است که «بصورت کل، نقطه عمده مثبت در نتیجه این ملاقات این خواهد بود که ان سیگنال دقیق به همه — هم به اروپایان، هم به امریکایان و هم به مردم روسیه که اکثراً بارک اوباما و اسامه بن لادن را باهم مقایسه میکنند، راجع به ادامه دیالوگ به سطح عالی فرستاده است. این ملاقات امکان کاهش اوج جروبحث های منفی و اغاز احیای ساختار تماس های روسیه — امریکا را فراهم می سازد. و این به ذات خود به دستاورد بزرگ مبدل خواهد گشت».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала