ملل متحد: فعالیت های داعش در افغانستان گسترش می یابد

© AP Photo / Rahmat Gulافراد مسلح در افغانستان
افراد مسلح  در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش تازه سازمان ملل متحد در باره حضور داعش در افغانستان

در گزارش تازه تیم نظارت بر شبکه «القاعده» سازمان ملل متحد که روز جمعه منتشر شد، گفته می شود که فعالیت شورشیان گروه « دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان در حال افزایش بوده، هواداران آنها  از جمله 34  ولایت این کشور در در 25 ولایت روبه به افزایش است و مردم را به صفوف خود جذب و استخدام می کنند. در این بارذه رادیوی ازادی خبر داده است.

شورشیان گروه « دولت اسلامی» که بخش های زیاد عراق و سوریه را تحت کنترول خود دراورده، در تلاش آن اند که جای پای شان را در افغانستان محکم ساخته و طالبان را در داخل  ساحات تحت کنترول شان بیازمایند.

نیروهای امنیتی افغانستان به ناظران تحریم های سازمان ملل متحد گفته اند که 10 درصد طالبان مسلح در افغانستان تمایل پیوستن با شورشیان گروه  دو« دولت اسلامی»  دارند و تعداد جنگجویان این گروه در افغانستان روبه افزایش است.

در این گزارش همچنان امده که تعداد گروه ها و افرادی که بطور علنی وفاداری یا هواداری شان را به داعش ابراز می کنند، در برخی ولایات افغانستان نیز افزایش یافته است.

گروپ های که توسط شورشیان گروه  « دولت اسلامی» حمایت می شوند، بطور منظم با نیروهای امنیتی افغان در مناطق مختلف افغانستان می جنگند ، به استثنای ولایت ننگرهار که در آنجا داعش با طالبان روی کنترول قاچاق مواد مخدر درگیر است.

در این گزارش در جمله جنگجویان شناخته شدهء داعش در افغانستان از عبدالروف خادم نام گرفته می شود که در گذشته مشاور ملامحمدعمر رهبر سابق طالبان بود.

عبدالروف خادم که در ماه اکتوبر سال 2014 میلادی از عراق نیز بازدید کرده بود، در ولایات فراه و هلمند گروه های خودش را تشکیل داده و گفته می شود که برای جلب و جذب هواداران داعش مبالغ هنگفت پول را نیز پرداخته است. وی در ماه فبروری سال جاری میلادی به اثر حمله طیاره بی پیلوت در ولایت هلمند کشته شد.

در گزارش تازه سازمان ملل متحد گفته می شود که در ماه های اخیر تعدادی از جنگجویان پاکستانی و ازبک که برخی از آنها با شبکه «القاعده» ارتباط نزدیک داشته اند، نیز با داعش یکجا شده اند و حدود 70 جنگجوی شورشیان گروه « دولت اسلامی» که از عراق و سوریه آمده اند، هسته مرکزی شاخه داعش در افغانستان را تشکیل می دهند.

براساس این گزارش مقامات امنیتی افغانستان، افزایش غیر منتظرهء فعالیت شورشیان گروه «دولت اسلامی» را "یک تهدید فوری در حال افزایش" ندانسته، اما بر وضعیت به مثابه "تهدید بالقوهء جدید" از نزدیک نظارت می کنند.

به گفته تدوین کنندگان این گزارش، شورشیان گروه «دولت اسلامی» در یک نمایش رقابتی در حال افزایش با طالبان، تبلیغات شان را به زبان انگلیسی بهبود بخشیده اند.

طالبان که اکثراً به قساوت و بیرحمی های 14 سال گذشته در افغانستان متهم اند، تلاش میکنند، تا نشان دهند که به مثابه مانع در برابر قساوت های شورشیان گروهداعش قرار داشته و گروه مشروع برای پیشبرد جنگ مذهبی اند.

در اوایل ماه جاری طالبان ویدیوی وحشتناک شورشیان گروه «دولت اسلامی» را به شدت نکوهش کردند که درآن جنگجویان داعش تعدادی از زندانیان افغان را با مواد انفجاری، منفجر می سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала