در مریخ اب به حالت مایع کشف شده است

© Nature Videoمریخ
مریخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشف اب در سیاره مریخ

در روز دوشنبه، مورخ 28 سپتمبر، ناسا نتائیج تحقیقات نو را اعلام داشت که مطابق ان در سطح سیاره سرخ جریانات موسمی اب شور صورت میگیرد. ناسا مدتها قبل به نوارهای تیره  که در سطح سیاره بوجود می ایند، توجه مبذول داشته بود. حالا محققین توانستند ثابت سازند که علت ان جریانات موسمی بود که در زمان گرم سال بوجود می امدند و در زمان سردی از بین می رفتند. عرض این جریانات از 5 متر تجاوز نمی کرد.

کشف این جریانات از برکت تصاویر ممکن شده که کمره داخلی دستگاه مداری HiRISE — High Resolution Imaging Science Experiment عکاسی نموده اند. منبع اب در این جریانات تا به حال معلوم نیست. به عقیده سیت شوستاک، رئیس مرکز انستیتوت تحقیقاتی SETI، جریانات موسمی میتوانند اثار جهیل ها باشند، زمانیکه در روی سیاره وجود داشتند.

محققین NASA همچنان پیشبینی میکنند که 4.3 میلیارد سال قبل در مریخ بحر وجود داشت.

سیت شوستاک معتقد است که اگر در سیاره موجودات میکروسکوپی یافت شوند، این کار مفکوره راجع به زندگی به مثابه پدیده کائینات را به فرضیه بیانات شبیه حقیقت مبدل می سازد.

در ماه جولای سال 2015 کمره داخل دستگاه مداری HiRISE تصویر قسمت از سیاره سرخ به طول در حدود 536 متر را عکاسی نموده بود که در ان ساختارهای یخی به خوبی محسوس می باشند. انگاه دانشمندان پیشبینی کردند که در دره های عمیق دره کارینیر میتواند مقدار قابل ملاحظه اب وجود داشته باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала