روسیه چه کسی را بمبارد میکند: سختار و اقتصاد «دولت اسلامی»

© Sputnik / Dmitriy Vinogradov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه چه کسی را بمبارد میکند: سختار و اقتصاد «دولت اسلامی»
روسیه چه کسی را بمبارد میکند: سختار و اقتصاد «دولت اسلامی» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملیات نیروی هوایی – فضایی روسیه علیه داعش

نیروی هوایی روسیه وارداوردن ضربات هوایی بر افراد مسلح سازمان تروریستی «دولت اسلامی» که در روسیه ممنوع اعلام شده، اغاز کرده است. به گفته رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، هدف عملیات — اجازه نه دادن به گسترش بیشتر تروریزم می باشد. خبرگزاری «سپوتنیک» راجع به ساختار بزرگترین گروه تروریستی در جهان معلومات میدهد.

ظهور داعش

این سازمان که در حال حاضر در سراسر جهان بنام «دولت اسلامی» (داعش) شهرت دارد، راه انکشاف خود را به مثابه 11 گروپ متفرق افراطی سنی تحت رهبری شاخه «القاعده» در عراق اغاز نمود. دوسیه آژانس تاس خبر میدهد که ابوبکر البغدادی یکی از رهبران «القاعده» در عراق که در امریکا در لست تروریستان خطرناک شامل گردیده، به صفت امیر تشکیل نو «دولت اسلامی عراق» برگزیده شد. ادارات استخباراتی امریکا در بدل سر البغدادی مبلغ 10 میلیون دالر انعام تعیین کرده اند.

در پلان های اولیه این گروه تصرف بخش سنی نشین عراق، بعد از ان شامل بود که نیروهای امریکایی و ایتلاف بین المللی ان را ترک کنند.

در سال 2013 به گروه «دولت اسلامی» شاخه سوری «القاعده» — «جبهات النصره» پیوست. در نتیجه اتحاد انها داعش — «دولت اسلامی عراق و شام» تشکیل گردید.

تشکیل نو تروریستان قصد نداشت فقط به مناطق سنی نشین عراق اکتفا کند، بلکه گسترش نفوذ خود را، طوریکه از نام ان بر می اید، بر لبنان و سوریه همجوار پلان نموده بود.

انشعاب و تشکیلات

ولی مشارکت بین جناح های مختلف «القاعده» به خاطر پروژه مشترک مدت  زمان طولانی باقی نماند. در نوامبر سال 2013 ایمن الظواهری رهبر «القاعده» در باره الغای داعش فیصله نمود. با وجود این دستور، داعش از این نام امتناع  نه ورزید و گروه «جبهات النصره» را از ترکیب این سازمان اخراج نمود.

یک سال بعد الظواهری رسماً اعلام داشت که «القاعده» از روابط با سازمان که در سراسر جهان بنام داعش شهرت یافته بود، امتناع می ورزد.

در تابستان سال 2014 داعش نام خود را تا «دولت اسلامی» اختصار نمود. و در اراضی اشغالی راجع به تاسیس خلافت تحت رهبری ابوبکر البغدادی اعلام داشت.

گروه «دولت اسلامی» توسط چه زندگی میکند؟

 

گروه «دولت اسلامی» در حال حاضر ثروتنمدترین سازمان تروریستی در جهان شمرده میشود. در تابستان گذشته این گروه شهر موصل در عراق اشغال نمود و فعلاً اراضی به اندازه بزرگتر از انگلستان را کنترول میکند.

ذخایر مالی این گروه تا 7 میلیارد دالر میرسند. فقط بعد از حمله و تصرف موصل در عراق افراد مسلح از شعبه بانک مرکزی عراق خشت های طلا به ارزش تقریباً دو میلیارد دالر بردند.

طبق معلومات روزنامه «کمیرسانت» گروه «دولت اسلامی» کنترول استخراج در حدود 44 هزار بیرل نفت در روز در سوریه و مجموعاً 4 هزار بیرل نفت در روز در بخش تحت کنترول ان در عراق بدست گرفته است.

یکجا با عواید حاصل از فروش گاز طبیعی این در حدود یک میلیون دالر در روز به گروه «دولت اسلامی» عاید به بار می اورد.

روزنامه «کمیرسانت» چاپ روسیه اشاره میکند که نفت — یگانه منبع عایداتی گروه «دولت اسلامی» نیست. تجارت فاسفات به  گروه «دولت اسلامی» در سال تا 50 میلیون دالر عاید به بار می اورد. در سکتور تولیدات کیمیاوی گروه «دولت اسلامی» کارخانه فاسفات و تیزاب سلفر در شهر ال قایم عراق شامل است که عواید سالانه ان تا 300 میلیون دالر میرسند.

برعلاوه این، در اراضی تحت کنترول گروه «دولت اسلامی» جمع اوری مالیات صورت میگیرد. تروریستان بر تمام انواع کالا و معاملات بانکی مالیات وضع نموده و محصول گمرکی اخذ میکنند.

 

سلاح

در زمان اشغال عراق از سال 2003 وزارت دفاع امریکا در حدود 15 میلیارد دالر جهت تسلیح اردوی عراق «نو دموکراتیک» خرج کرده است. بعد از بسیج نیروهای گروه «دولت اسلامی» و مداخله انها در عراق در ماه جون سال 2014 افراد مسلح توانستند بخش اعظم تسلیحات اردوی عراق را زمان تصاحب کنند، وقتیکه نظامیان عراقی بصورت کتلوی قبل از تهاجم افراد مسلح فرار میکردند و سلاح های شان را بجا می گذاشتند. برعلاوه سلاح های سبک خودکار، گروه «دولت اسلامی» صدها واحد وسایط سبک و سنگین تخنیکی که امریکا به اردوی عراق داده بود، در اختیار دارد.

 

غارتگری و جنایات

اعضای این گروه با سازمان عواید را که از مدرک فروش اثار باستانی و موزیم های تاریخی بدست می اورند، تقسیم میکند. غارتگران موزیم حلب که یکی از قدیمتریم شهرهای جهان شمرده میشود، باید به «دفتر مرکزی» گروه «دولت اسلامی» 20% پول حاصل از فروش اثار انتقال دهند. در این باره روزنامه «کمیرسانت» خبر داده است.

طبق گزارش روزنامه نیویارک تایمز، غارت موسسات میرث فرهنگی توسط افراد مسلح گروه «دولت اسلامی» چنان مقیاس کسب نموده که در تابستان سال روان بیروی فدرالی تحقیقات امریکا به تاجران اشیای انتیک و اثار هنرسی یادداشت خاص ارسال نمود.

بونی ماگنیس امر برنامه بیروی فدرالی تحقیقات امریکا در باره اشیای هنری به روزنامه خبر داد که بیرو ثبوت های رسمی ان در اختیار دارد که در بازار اشیای هنری امریکا اثار بوجود امده که در موزیم های عراق و سوریه قرار داشتند. عواید حاصل از فروش اثار میراث فرهنگی را صدها میلیون دالر تشکیل میدهد.

در طیف عواید غیرقانونی این گروه همچنان باج گیری، غرامت، ترانزیت مواد مخدر، غارت بانک ها و تجارت شامل می باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала