دوکتوران بدون سرحد: حمله بر شفاخانه در قندوز عمدی بوده میتواند

© AP Photo / Médecins Sans Frontièresدوکتوران بدون سرحد: حمله بر شفاخانه در قندوز عمدی بوده میتواند
دوکتوران بدون سرحد: حمله بر شفاخانه در قندوز عمدی بوده میتواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمله نیروی هوایی امریکا بر شفاخانه در قندوز

بیانات مقامات رسمی افغانستان راجع به وضع مربوط به شفاخانه«دوکتوران بدون سرحد» در قندوز به این تفکر وادار می سازد که حمله بر شفاخانه عمدی بود. در این باره کریستوفیر ستوک رئیس عمومی سازمان بین المللی بشری «دوکتوران بدون سرحد» در اعلامیه تحریری منتشره روز یکشنبه اظهار نظر نموده است.

او بیانات کابل را در این مورد که از شفاخانه در قندوز افراد مسلح طالبان به منظور اهداف نظامی استفاده میکردند، قاطعانه رد نمود. ستوک اظهار داشت، سازمان بشری «دوکتوران بدون سرحد» " اعلامیه اخیر از جانب برخی ارگان های قدرت افغانستان که حمله بر شفاخانه ما در قندوز را تبرئه میکنند، باعث تنفر ما گردید. به گفته موصوف، " مقصد این اعلامیه ها اینست که نیروهای افغان و امریکایی که باهم مشترکاً فعالیت میکنند، در مورد تخریب کلی شفاخانه فعال که در ان بیش از 180 کارمند و مریضان قرار داشتند، تا تهداب فیصله نموده بودند، چون طوریکه انها میگویند، در انجا گویا طالبان قرار داشتند". ستوکس معتقد است: " این با اعتراف بر جنایت جنگی برابر است. این با تلاش های اولیه حکومت امریکا در مورد کم نشان دادن اهمیت حمله که حادثه را به «مثابه خساره ضمنی مشخص ساخته بود» ضدیت دارد".

طوریکه موصوف در همان روز قبلاً اعلام داشته بود، سازمان بشری «دوکتوران بدون سرحد» حالا " از پیشبینی روشن متکی بر احتمال ان استناد میکند که جنایت جنگی انجام شده است". ستوکس خاطرنشان ساخت، سازمان بشری «دوکتوران بدون سرحد» به این ارتباط مطالبه میکند، تا تحقیق کامل و شفاف حادثه را سازمان مستقل بین المللی انجام دهد. از نقطه نظر او، " اتکا فقط بر تحقیق داخلی که از طرف یک جهت منازعه صورت میگیرد، کافی نخواهد بود". مقصد او تحقیقات بود که وزارت دفاع امریکا اغاز کرده است.

طوریکه ستوکس اعلام داشت، " هیچ یک از کارمندان سازمان قبل از ان در باره کدام فعالیت های محاربوی در ساحه مجتمع شفاخانه که صبح روز شنبه هدف حمله امریکا قرار گرفت، خبر نداده بود".

معلومات موجود در حال حاضر نشان دهنده انست که ضربات بر شفاخانه در قندوز را نیروی امریکا شب جمعه بر شنبه وارد ساخته اند. در نتیجه 12 کارمند سازمان بشری «دوکتوران بدون سرحد» و 10 مریض، بشمول سه طفل، کشته شده اند. 37 نفر دیگر، بشمول 19 کارمند سازمان، زخمی شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала