«نوبل» به زبان روسی صحبت نمود

© AP Photo / Fernando Vergaraجایزه نوبیل
جایزه نوبیل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جایزه ادبیات نوبل به سویتلانا الکسی یوویچ داده شد

.اکادمی سویدن برنده جایزه ادبیات نوبل سال 2015 تعیین نمود

جایزه و پول نقد به اندازه 8 میلیون کرون برابر با 950 هزار دالر را سویتلانا الکسی یوویچ نویسنده بیلوروسی، مولف تحقیقات مستند راجع به جنگ دریافت میکند. در این باره

سارا دانیئوس سکرتر نو دایمی اکادمی راجع به انتخاب اکادیمیسینان خبر داد. او همچنان خبر داد که چرا اکادیمیسینان بر این نامزد توافق نمودند: الکسی یوویچ از طرف کمیته نوبل « به خاطر هنر کثیرالصدای او — یادگار مصائیب و شهامت در زمان ما» برگزیده شده است.

سویتلانا الکسی یوویچ در سال 1948 تولید شده است. رشته تحصیلی او — ژورنالیزم است و سالیان دراز در روزنامه ها و مجلات جمهوری بیلوروسیه شوروی ایفای وظیفه نموده است.

در سال 1985 کتاب را تحت عنوان «جنگ چهره زنانه ندارد» که مجموعه قصه های زنان می باشد که جنگ دوم جهانی را پشت سر گذاشته بودند.

او به خاطر ان جایزه کمسومول لیننی دریات نمود و در اتحادیه نویسندگان اتحاد شوروی پذیرفتند. در سال های 80 — 90 قرن گذشته سویتلانا الکسی یوویچ تحقیقات مستند موسوم به « پسربچه های جستی» (سال 1989)، «دعای چرنوبیل» (سال 1997) به رشته تحریر دراورد. در اوایل سال های 2000 نویسنده از بیلوروسیه رفت و در اروپای غربی زندگی میکند.

برای بار اول سویتلانا الکسی یوویچ به شخصیت ممتاز جایزه نوبل در سال 2013 مبدل گشت. در ان وقت در سویدن اثر او تحت عنوان « زمان سیکند هند» از چاپ برامد و ناشران کتاب ان را در مقام سوم فهرست اعتبارات قرار داد — نویسنده کانادیی ایلیس مونرو که جایزه را در ان سال دریافت کرد، از او پیشتر بود. در سال 2014 او یکبار دیگر در جمله سه نویسنده ممتاز قرار گرفت، ولی برنده جایزه پاتریک مودیانی فرانسوی شناخته شد.

دمیتری بیکوف نویسنده روسی در مصاحبه با سایت «گازیته. رو» معلومات داد: « سویتلانا الکسی یوویچ — بهترین شاگرد الیسیا اداموویچ ناشر بزرگ بیلوروسی می باشد».

اداموویچ، طوریکه معلوم است، معتقد بود که نوشتن راجع به تراژیدی های قرن بیستم به زبان هنری ادبیات — به معنی — اهانت به احساسات مردم است. در انجا، جای که صحبت راجع به تراژدی ها، جنگ ها و تراژیدی های شخصی مطرح باشد — نیاز به سخنان اضافی وجود ندارد. ادامووویچ به این اندیشه بود. و، به گمانم، سویتلانا الکسی یوویچ نیز چنین می اندیشد».

او گفت: « الکسی یوویچ بدون تردید زبان نشرات را به شیوه استادانه می داند، ولی جستجوی سخنان صادقانه اخلاقی در اثار او — کار عجیب است. دوم اینکه، من میخواهم به ان توجه مبذول نمایم — ان جهت نو تخنیکی است که کمیته نوبل با فیصله خود از ان استقبال میکند. حالا، ظوریکه ظاهراً اکادیمیسینان سودیدنی فکر میکنند، هیچ گونه سوژه حیرت انگیز قصه پردازی وجود ندارد. برخوردهای نو و وسایل نو ادبی ضروری است. سویتلانا الکسی یوویچ این نواوری ها را اجرا کرده است».

بیکوف اظهار داشت که سویتلانا الکسی یوویچ پنجمین نویسنده شوروی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

او در اخیر گفت: واضح است که بیلورسیه دولت مستقل است، ولی الکسی یوویچ به مثابه مولف در سال های شوروی تشکل یافته و به شهرت رسیده بود و ما به این ترتیب راجع به او به مثابه هموطن صحبت کرده میتوانیم».

قبلاً جایزه نوبل در عرصه ادبیات را نویسندگان که به زبان روسی می نوشتند، مانند پاستیرناک، میخائیل شولوخوف، الکساندر سولژینیتسین و یوسیف بردوسکی دریافت کرده بودند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала