هدف افراد «دولت اسلامی» اسیای مرکزی و روسیه می باشد

© Sputnik / Vadim Savitsky /  مراجعه به بانک تصاویر والیری گیراسیموف لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه
والیری گیراسیموف لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنفرانس مسکو در باره افغانستان

در مسکو در روز پنجشنبه کنفرانس در باره افغانستان که از طرف وزارت دفاع روسیه سازماندهی شده بود، برگزار گردید. ان را والیری گیراسیموف لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه افتتاح کرد و طی سخنرانی خود اظهار داشت که اوضاع معاصر بین المللی توسط سطح بلند بی ثباتی، افزایش منازعات مسلحانه با کاهش همزمان نقش موسسات بین المللی در حل ان مشخص میشود.

او گفت: « در پهلوی بحران در منطقه شرق نزدیک، جای بخش اعظم خاک سوریه و عراق تحت کنترول سازمان تروریستی «دولت اسلامی» قرار دارد و مساعی ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا نتائیج به بار نمی اورد و اوضاع در افغانستان باعث نگرانی خاص میگردد».

به گفته والیری گیراسیموف، فعالیت روزافزون تروریستی انکشاف افغانستان را متوقف می سازد و جریان قابل ملاحظه مواد مخدر، سلاح و افراد مسلح تربیه شده از خاک ان تهدید را برای همسایگان و در قدم اول، به کشورهای اسای مرکزی بوجود می اورد.

لوی درستیز روسیه گفت: « باید مشترکاً اقدامات را اتخاذ کرد که صلح و امتنیت را در این کشور مصیبت زده تامین کنند و به گسترش نواحی بی ثباتی در مناطق همجوار اجازه داده نشود».

والیری گیراسمیوف خبر داد که در حال حاضر تعدا افراد مسلح در افغانستان به 50 هزار نفر میرسد که در 4 هزار دسته و گروه دارای سمتگیری های مختلف منسجم شده اند. ستر جنرال والیری گیراسمیوف تدقیق ساخت: " اساس انها را جنبش اسلامی طالبان با تعداد در حدود 40 هزار نفر تشکیل میدهد».

او در عین حال، به مقابله فعال افراطیون با نیروهای حکومتی اشاره نمود که به کابل مجال حل وظایف در باره ثبات اوضاع سیاسی و اجتماعی — اقتصادی در کشور نمی دهد و به تلفات انسانی و افزایش پی هم اواره گان در کشورهای همجوار و از طریق انها در اروپا منجر میگردد.

او به افزایش فعالیت های گروه «دولت اسلامی» در این اواخر در این کشور اشاره نمود که به منظور تحکیم نفوذ خود و اعمار خلافت اسلامی اراضی نو و نوتر را تصرف میکند. والیری گیراسمیوف گفت: « طبق ارزیابی ما، در افغانستان از دوهزار تا 3 هزار نفر مسلح داعش وجود دارد و تعداد انها روز به روز افزایش می یابد و ساحات نو را تصرف می نمایند».

والیری گیراسمیوف تدقیق ساخت: « در نتیجه فعالیت های تخریبی — تروریستی افراطیون تندرو در سال جاری تلفات مردم ملکی به اندازه 25% افزایش یافته و تا 3500 نفر رسیده است. در حدود 7 هزار نفر زخمی شده اند».

در عین حال دگر جنرال ایگور سیرگون امر اداره استخبارات نظامی لوی درستیز نیروهای مسلح روسیه در همین کنفرانس خبر داد که افراد مسلح گروه «دولت اسلامی» خاک افغانستان را به مثابه پایگاه برای گسترش نفوذ به کشورهای عضو جامعه دول مستقل اسیای میانه بررسی میکنند. او هشدار داد: « این امر میتواند در دورنما تهدید واقعی برای امنیت روسیه به بار اورد».

به گفته ضمیر قبولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان و مدیر دیپارتمنت دوم اسیای وزارت خارجه روسیه، چنین فعالیت های گروه «دولت اسلامی» در افغانستان فعالیت های این گروه را در عراق، سوریه و لیبیا و برخی دول دیگر افریقایی کاپی میکنند. دیپلومات تصریح کرد: « انها در ولسوالی شخص بانفوذ پیدا میکنند که رقبا دارد. به او همکاری و کمک در نابودسازی رقبا پیشنهاد میکنند. و به این ترتیب تمام این منطقه، ولسوالی و یا بزرگتر از ان به دست داعش می افتد. داعش عملاً بدون جنگ ساحه نفوذ خود را توسعه می بخشد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала