معامله ایران غرق مسایل غیر اتمی شده است

© Fotolia / Borna_Mirبیرق ایران
بیرق ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تصمیم مجلس ایران برای برداشتن نگرانی حول برنامه هسته ای تهران نتوانست تنش های موجود در مناسبات ایران و امریکا را بردارد.

مجلس پارلمان ایران روز سه شنبه در قرائت دوم سند، مصوبه اجرایی سازی موافقت نامه دولت با «گروه پنج به علاوه یک» میانجیان بین المللی مورخ 14 جولای در خصوص برنامه اتمی تحت عنوان برنامه مشترک همه جانبه را تصویب کرد. علاوه بر این، طبق اخبار منابع امریکایی، اجرای معامله ای که واشنگتن لابی کرد، مانع از

تصمیم مجلس ایران برای برداشتن نگرانی حول برنامه هسته ای تهران نتوانست تنش های موجود در مناسبات ایران و امریکا را بردارد. مسئولین و مقامات امریکا در این باره در مجله وال استریت مطلب می نویسند. واشنگتن از لحظه ای که توافقات روی پرونده آزمایشات نظامی در ایران حاصل شد نگران است: روز یکشنبه مشخص شد که یک موشک جدید قابل هدایت از نوع دوربرد زمین به زمین در ایران آزمایش شده است. به گفته منتقدین، حتی اگر این آزمایشات سخنان بیان شده را هم نقض نکنند، اما ماهیت توافقات را نقض می کنند. روز دوشنبه رسانه های ایران خبر دادند که جیسون ریزایان خبرنگار واشنگتن پست که بیش از 14 ماه در تهران مظنون به جاسوسی و تحت بازداشت بوده محکوم شناخته شد.

علاوه بر این، تهران و روسیه در حال انجام عملیات برای تثبیت حکومت بشار اسد در سوریه هستند. امریکا هم ایران را متهم به حمایت نظامی و پولی از شورشیان هوثیتی در یمن می کند. به گفته وال استریت ژورنال، امریکا و اروپا نگران این هستند که دو درگیری به جنگ منطقه ای بزرگ ابعاد بین تهران و ریاض ختم شود.

با این حال، ناظران می گویند که دفتر ریاست جمهوری اوباما ضمن دفاع از توافقات در حوزه اتمی، حاضر نیست مواضع سختی نیست به تهران اتخاذ کند. این تصمیم قابل فهم است. آیت الله خامنه ای دیپلمات های ایرانی و نظامیان را از گفتگو با امریکا خارج از چارچوب پرونده هسته ای منع کرده و این دست مذاکرات را تهدیدی برای انقلاب اسلامی می داند. به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به نقاط ضعف جدید در مناسبات دوجانبه، هرگونه عقب نشینی و مسالحه را رد می کند.

ولادیمیر ساژین کارشناس ارشد انستیتوی خاورشناسی معتقد است که در مناسبات ایران و امریکا تناقضات جدی مشاهده می شود. با این حال پیچیدگی در جایی است که بحث مذاکرات به میان می آید و طرفین به نقطه پایانی رسیده، توافق بر سر برنامه هسته ای حاصل شده است. کارشناس روس در گفتگو با روزنامه «نیزاویسیمایا گازتا» می گوید: «من فکر می کنم که فعلا هیچ مانعی برای انجام مطالبات برنامه همه جانبه وجود ندارد. مهم این است که مجلس کنگره نتوانسته در مقابل دفتر ریاست جمهوری امریکا بایستد و مجلس ایران از سند حمایت کرده است. هیچ مانعی نه به شکل رسمی و نه حقوقی برای اجرای این معامله وجود ندارد».

در رابطه با آینده گروه «پنج به علاوه یک» باید گفت که این فرمت چشم انداز خوبی دارد. فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست های امنیتی نیز گفته است که این فرمت را می توان بعدها در کارهای دیپلماتیک برای حل مسایل جهانی و حتی سوریه به کار گرفت.

ساژین می گوید: «من فکر می کنم که این طرز فکر صحیح است. ضمن اینکه گروه «پنج به علاوه یک» را می توان به گروه «هفت» تغییر داد. به عبارتی تهران را هم به آن اضافه می کنیم. «گروه هفت» می تواند مسایل خاورمیانه را موثرتر حل و فصل کند. ایران یکی از کشورهای مهم منطقه است و بدون ایران نمی توان بحران سوریه و یا مشکلات افغانستان و قفقاز جنوبی و یا مناقشه فلسطین — اسراییل را حل و فصل کرد. به عنوان مثال، در سوریه بازیکنان زیادی هستند که به خاطر شرایط اضطراری گرد آمده اند، اما هسته مذاکرات می تواند گروه «هفت باشد». این گروه را می توان با تمایل طرفین درگیری از جمله اسد آغاز کرده و به گروهک های اسلامی به استثنای تروریست ها ختم کرد. البته، بهتر است که عربستان سعودی را هم به این گروه اضافه کنیم. عربستان سعودی می تواند توازن را در مقابل ایران با مذهب شیعه ایجاد کند. با این حال روشن نیست که ریاض و تهران حاضر به نشستن سر یک میز هستند یا خیر».

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه خبر داد که اولین نشست کمیسیون مشترک «گروه شش» و ایران با حضور کارشناسان برای گفتگو حول اجرای برنامه همه جانبه روز 19 اکتبر در وین برگزار خواهد شد. سند یک روز قبل از آن به اجرا در می آید. از طرف روسیه ولادیمیر وارونکوف نماینده ویژه روسیه در سازمان های بین المللی حضور خواهد داشت. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала