سازمان شانگهای: افغانستان در محراق توجه اسیای مرکزی

عضو شوید
کنفرانس بین المللی مسکو در باره افغانستان

در مسکو کنفرانس بین المللی در باره افغانستان برگزار گردید. این کنفرانس عملاً راساً بعد از ان برگزار شد، وقتیکه رهبری افغانستان عنوانی رئیس جمهور کشور که ریاست سازمان همکاری شانگهای بر دوش دارد، درخواست راجع به کسب عضویت کامل ان سازمان ارسال نمود. در کار کنفرانس کارشناسان از 15 دولت که مسایل مربوط به افغانستان و اسیای مرکزی را بصورت اختصاصی بررسی میکنند، شرکت ورزیده بودند.

به این ترتیب، مساله افغانستان در چارچوب مسایل اسیای مرکزی و دیدگاه از مسکو، موضوع تبصره مبصر ما پیوتر گنچاروف می باشد که توجه شما را به ان جلب میداریم.

مساله افغانستان در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بصورت حتمی در چارچوب اثرگذاری ناگزیر ان بر اوضاع در اسیای مرکزی بررسی میشود. این  که چرا چنین است، قابل فهم می باشد. مسایل عمده که اوضاع را در اسیای مرکزی انفجارامیز می سازد، عین مسایل اند که در افغانستان وجود دارند.

اولین و اساسی ترین مشکل — ترکیب پیچیده باشندگان، خاصتاً در مناطق مرزی با افغانستان و در مناطق زیست باهمی گروه های اتنیکی شمرده میشود.

مشترکات لسانی، عنعنات و بصورت کل کلتور ملل که در دو طرف سرحد افغانستان — اسیای مرکزی زندگی میکنند، به ان منجر شده که امروز در خاک افغانستان در نزدیکی مستقیم این سرحد کمپ های افراد مسلح «جنبش اسلامی ازبکستان» و «حزب التحریر» قرار دارند که تهدید مستقیم برای ثبات و امنیت در اسیای مرکزی به بار می اورند. بر این باید ظهور گروه تروریستی «دولت اسلامی» را در افغانستان نیز افزود.

بنابر وضع موجود، طوریکه در سخنرانی جنرال سرگی ایستراکوف معاون ستردرستیز نیروهای مسلح روسیه تذکر یافت، بسیج مساعی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در باره دفع چلنج ها و تهدیدات، ناشی از خاک افغانستان، امروز« ضرورت حیاتی می باشد».

این «مساعی بسیج شده کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای» متوجه چه خواهند بود؟

در قدم اول — به اجازه نه دادن به گسترش تهدید تروریزم به کشورهای اسیای مرکزی متوجه خواهند بود. به این منظور تطبیقات و تمرینات مختلف در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی نیروهای خاص برگزار میشوند.

منجمله، در ماه می سال روان در تاجکستان در نزدیکی مستقیم سرحد با افغانستان تمرینات نیروهای عکس العمل سریع سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی برگزار شدند. چندی قبل، در ماه سپتمبر، در چارچوب سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی تمرینات قوماندانان قرارگاه ها در باره خنثی سازی تلاش های نفوذ تروریستان به جمهوری های اسیای مرکزی صورت گرفتند.

فیصله بعمل امده، تا وزارت های دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نه تنها به موقع نسبت به تهدیدهای، ناشی از منطقه، و در این مورد — از خاک افغانستان از خود عکس العمل نشان دهند، بلکه در چنین صورت پوتنسیال و امکانات خود در باره دفع این تهدیدها را با جرئت نشان دهند. طوریکه این کار در تاجکستان در نزدیک سرحد با افغانستان صورت گرفت.

برای نظارت و ارزیابی اوضاع ، مربوط به سازمان های فعال تروریستی و افراطی، گروپ مشاوران نظامی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، یا در چوکات شورای وزیران دفاع — گروپ خاص کاری، ایجاد میشود. این کار به منظور تبادله اطلاعات در باره سازمان های افراطی، گروه های مسلح غیرقانونی و شیوه و تاکتیک فعالیت انها انجام میشود.

ان نظرات را که کارشناسان در باره خود افغانستان اظهار داشتند، میتوان در چند ماده خلاصه ساخت. اول اینکه امنیت در افغانستان میتواند فقط به نیروی خود افغانان ساکن در این کشور تامین شود. دوم اینکه، برای حل مساله امنیت در افغانستان واضحاً کمک خارجی، مختلف الجانبه، از مساعدت به امر انکشاف اقتصادی کشور گرفته تا همکاری نظامی — تخنیکی، ضرور است. و سوم اینکه بدون از بین بردن ترافیک مواد مخدر، ناشی از افغانستان، از بین بردن افراطیت در منطقه ناممکن است.

همچنان مفکوره راجع به ضرورت حمایت از مساعی حکومت فعلی افغانستان در باره اشتی ملی در کشور نیز اظهار نظر ابراز گردید. برای ان کار نه تنها فعال ساختن تشریک مساعی ادارات نظامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی، بلکه استفاده از پوتنسیال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشورهای عضو جامعه دول مستقل و اتحادیه یوریشیا پیشنهاد شد.

ما، به این تریب سعی نمودیم، تا شنواندگان خود را در این باره مطلع سازیم که مساله افغانستان از طرف چنین سازمان های منطقوی مانند سازمان همکاری شانگهای و سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی و یوریشیا چگونه بررسی میشود.

چوکات این برنامه امکان شامل ساختن نظرات کارشناسان افغان را در باره این مساله فراهم ساخته نتوانست. ما این کار را در برنامه های اینده نزدیک انجام خواهیم داد. در عین حال سپاسگذار خواهیم بود، اگر خوانندگان و شنوندگان ما نقطه نظرات شان را نیز ابراز نمایند. نشانی ما معلوم است.    

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала