اوکراین میخواهد از روسیه جدا شود

© Sputnik / Nikolay Lazarenkoرشد کنترل ملی گرایان در اوکراین
رشد کنترل ملی گرایان در اوکراین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایا جدایی اوکراین از روسیه ممکن است

سیاستمداران اوکراین قضاوت در این باره را بسیار دوست دارند که چگونه به زودی تجارت با روسیه به صفر تقرب خواهد کرد. در کییف ترجیح میدهند، همه دلایل مسکو در این باره که چنین کار میتواند به ازمون جدی برای مردم اوکراین مبدل گردد، نشوند.

هر قدری که شرایط کنونی پیچیده هم باشند، بازار روسیه بازهم برای اوکراین از نقطه نظر واردات و صادرات مقام اول احراز میکند. تا اوسط سال روان وزن مخصوص در باره صادرات را 12.5% (مقام دوم را ترکیه احراز میکند که به ان 8% اموال اوکراین صادر میشوند) و از نقطه نظر واردات — 16.6% تشکیل میداد که در هر صورت از المان که اندکی از 11% تجاوز میکند، بیشتر می باشد. روسیه در هر صورت شریک عمده تجارتی اوکراین شمرده میشود.

میخائیل بیلیایف اقتصاددان عمده انستیتوت بازار سهام و اداره میگوید:

تغییر خود جهت بسیار مشکل است، این تغییر ساده جهت از روسیه به ناروی یا کدام منابع دیگر نمی باشد. ما مثال تعویض زغال دنبس را توسط زغال افریقای جنوبی توسط اوکراین به خاطر داریم. انها ان را خریداری میکند و در قروض غرق میشوند. ولی معلوم گردید که موسسات اوکراینی برای کار با زغال افریقای جنوبی عیار نشده اند. بصورت کل تغییر جهت صنایع اوکراین به مخارج عظیم مالی، کار بزرگ سازماندهی و غیره امور ضرورت دارد که دورنمای چند سال و حتی چند دهه در در بر میگیرد.

روسیه تا به حال نقش صادرکننده عمده مواد سوخت و انرژی را بازی میکند. گازپروم در تاریخ 12 اکتوبر صادرات گاز را به اوکراین از سر گرفت. این کار بعد از دریافت مبلغ 234 میلیون دالر از کمپنی نفتو گاز اوکراین ممکن گردید. میخائیل بیلیایف میگوید که قبلاً مشکلات مالی مانع زیستن اوکراین در گرما و بدون مشکل میشدند:

هر چیز را میتوان اعلام کرد، ولی باید درک کرد که اوکراین در مدت زمان طولانی به صادارت مواد سوخت و انرژی وابسته می باشد و چرخش سریع، حتی اگر انکشور خواسته هم باشد، ممکن نیست. حتی اگر اوکراین در وضع بهتر مالی قرار هم میداشت. این مشکل اساسی اوکراین در صورت تغییر سمت گیری به سوی غرب می باشد.

موضوع دوست داشتنی دیگر اوکرائینیان اینست که اروپا منتظر صادرات محصولات زراعتی اوکراین می باشد. رومان پوکالوف مدیر برنامه های حفاظت طبیعت سازمان اجتماعی «گزمه سبز» به این ارتباط گفت:

فعالیت خود شاخص های چند ملیتی در اوکراین جالب است. اوکراین گدام غله اتحاد شوروی بود. و شایستگی عمده ان، از نقطه نظر شاخص های جهانی، چرنوزیوم ان و زمین های زراعتی ان بود. و این عجیب نیست که شرکت های چند ملیتی حالا در انجا هستند.

در نتیجه در کییف درد سر نو بوجود امده است و ان جستجوی بازارهای نو می باشد. فعلاً شرق نزدیک و اوسط، افریقا و اسیای جنوب — شرقی در نظر می باشند. ولی در این جا هم بازارها قبلاً تصرف شده و به بازیگر نو خوش نخواهند شد. کارشناسان به این ارتباط میگویند که سیاستمداران اوکراینی باید بصورت فعالانه به ارتباط ناحیه تجارت ازاد در مذاکرات سه جانبه اتحادیه اروپایی — روسیه و اوکراین کار نمایند. دانشمندان معتقد اند که تجارت بین روسیه و اوکراین قطع نخواهد شد، ولی حالا این میکانیزم ها بر قواعد سازمان تجارت جهانی متکی خواهند شد. این بدان معنی است که اوکراین بصورت مفصل خواهد دانست که بودن بخش سیستم جهانی به چه معنی می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала