چانس برای سوریه

© Sputnik / Alexei Druzhininاسد و پوتین
اسد و پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیدگاه ها در باره حل منازعه در سوریه

امریکایان اعتراف میکنند که انها نمی خواهند، تا مساله اینده سوریه به منازعه با روسیه منجر شود. این مطلب را جان کربی نماینده وزارت خارجه امریکا اعلام داشته است. به گفته موصوف، هیچکس به منازعه مستقیم یا غیرمستقیم با روسیه به خاطر سوریه ضرورت ندارد. از همین سبب دو کشور پیوسته باهم در تماس می باشند: جان کری وزیر خارجه امریکا و سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه از همینرو با هم ملاقات می نمایند.

در اروپا پی هم اعلام میدارند که اینده سوریه را که در ان بشار اسد باقی بماند، مشاهده نمی کنند. اعلامیه ها راجع به اینکه ریشه شر در او نهفته می باشد، پیوسته شنیده میشود. «یوری زین این» همکار ارشد علمی انستیتوت روابط بین المللی دولتی مسکو  و شرق شناس یاداوری میکند که چنین برخورد نسبت به بشار اسد قبلاً نیز نشان داده میشد:

اگر جریان حوادث در سوریه در چهارونیم سال اخیر را مشاهده کرد، پس اپوزیسیون و دشمنان رژیم پیوسته پیشبینی میکردند که رژیم به زودی سقوط خواهد کرد. ولی این کار تا به حال صورت نگرفت. سوریه مقاومت میکند. من فکر میکنم که به هراندازه که رژیم در سوریه مستحکم باشد، به همان اندازه سرسختانه مقابله خواهد کرد، به هر اندازه که در کشور ثبات بیشتر وجود خواهد داشت، به همان اندازه چانس بقای ان بیشتر وجود خواهد داشت. برای چه زمان؟ این مساله به نتیجه فعالیت اردوی سوریه و  ان حمایت هوایی از ان که در حال حاضر روسیه بعمل می اورد، مربوط خواهد بود. هدف عمده چیست؟ باید زیان هرچه بیشتر به سازمان های تروریستی اسلامگرا وارد شود، تا انها از امکانات موجود محروم ساخته شوند. بعداً باید در باره حل سیاسی صحبت نمود.

در عین حال این گفته که روسیه در سوریه برای ان حضور دارد، تا به اسد در حفظ قدرت کمک نماید، به عنعنه خوب مبدل گشته است. در غرب با پافشاری تمام بر این امر نمی خواهند اعتراف نمایند که روسیه یکجا با متحدین خود در سوریه عملیات بزرگ مقیاس ضدتروریستی انجام میدهد. به خاطریکه در ان صورت باید گفت که روسیه در سوریه اهداف نظامی ندارد، بلکه فقط وظایف سیاسی دارد. و باید گفت که انها، به گفته شرق شناس سید عبدالغفوروف، تمام منطقه را احتوا میکند:

من تصور میکنم که در چنین وضع بکاربرد نیروهای هوایی ما در سوریه — نقطه سرنوشت ساز سیاسی است، نه خالصاً نظامی. انچه را که سرگی لوروف ابتکار شرق نزدیک ولادیمیر پوتین می نامد، به مراتب وسیعتر است. این ابتکار به حل منازعه در سوریه و تا اندازه زیادی به تغییر تمام چال ها در شرق نزدیک مربوط می باشد. در حدود یک ماه قبل در مسکو ملاقات نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون صورت گرفت. در دمشق از همان ابتدا پیوسته می گفتند که منازعه در سوریه حل سیاسی ندارد و مسکو این گفته را تائید میکرد و همه عملیات نظامی به منظور امادگی برای حل صلح امیز منازعه انجام میگردند. در مسکو حکومت سوریه و نمایندگان اپوزیسیون ظاهراً توافق نمودند که در خزان در ژینیو دور سوم کنفرانس بین المللی اغاز خواهد شد. بان گی مون سرمنشی سازمان ملل متحد همین اکنون در باره ایجاد چهار گروپ برای برگزاری دور سوم کنفرانس بین المللی که کار خود را باید تا در تاریخ 15 نوامبر تکمیل نمایند، هدایت داده است. به نظر من، این کار بسیار مهم است. عملیات نیروهای هوایی ما در سوریه — عنصر مهم امادگی برای این کار محسوب میشود، از همینرو عرصه سیای نسبت به نظامی به مراتب مهمتر است.

یوری زینین میگوید، این عرصه سیاسی مستقیماً به انکشاف بعدی سوریه مربوط میگردد که در باره ان باید همین اکنون فکر کرد. زیرا جنگ در این سرزمین برای ابد وجود خواهد داشت و این بدان معنی است که همین اکنون باید دانست که بعد از عملیات جنگی چه باید کرد:

به مجرد انکه مجال نفس کشیدن بوجود اید و به مجرد انکه کدام وقفه بوجود اید، حد اقل کدام وضع امنیتی برای اکثریت مردم سوریه فراهم گردد، پس باید راجع به برگزاری انتخابات یا کدام اقدامات دیگر صحبت نمود، تا هر تبعه سوریه، بدون هراس از اپوزیسیون، بتواند اظهار نظر نماید. صحبت بر سر دستیابی بر چنین وضع مطرح بحث می باشد.

سید غفوروف میگوید که در حال میتوان در این باره صحبت نمود که تا چه وقت میتوان بر چنین نتیجه دست یافت:

در ماه مارچ انتخابات پارلمانی در سوریه در نظر می باشند. بسیار مهم است تا شرایط برای این انتخابات تامین شود. ما باید به نیروهای سوریه کمک نمائیم که تا ماه مارچ خاک خود را ازاد سازد، تا پروسه انتخابات پیشبینی شده بتواند.

 

ولی این کار سنگین خواهد بود، به خاطریکه باید همه خصوصیات منطقه، تاریخ ان، نیروهای واقعی سیاسی که اتباع کشور در پشت انها ایستاده اند، مدنظر گرفته شوند. جهان بارها شاهد ان بود که تحمیل خشن نظرات خود چگونه به فاجعه های نو منجر میشوند. در مورد سوریه سیاستمداران یک بار دیگر چانس کارکردن با دقت بسیار ظریف زرگری کسب میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала