سیستم دفاع ضد راکتی آمریکا

© AP Photo / Czarek Sokolowskiسیستم دفاع ضد راکتی آمریکا
سیستم دفاع ضد راکتی آمریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هدف ایجاد سیستم دفاع ضد راکتی آمریکا دستیابی به برتری نظامی است

 الکساندر گروشکو،  نماینده دائمی روسیه در ناتو  در برنامه  شبکه تلویزیونی « راسیا — 24» گفت: « اعمال آمریکا در جهت ساخت  سیستم جهانی دافع هوایی  در جهت دستیابی به  برتری  نظامی بر روسیه  سمتگیری شده است. وی گفت: « با مشاهده  معماری سیستم دفاع ضد راکتی جهانی که  آمریکا ساخت آن را  به اجرا می گذارد  — از جمله بخش اروپایی آن و پایگاهی در رومانی —  که به نظر من آنها  همان عناصری هستند  که باید به آن آماده سازی جنگی را نیز اضافه کرد  که در باره اشان صحبت کردم… متأسفانه در حوزه دفاع ضد راکتی ، ما مشاهده می کنیم  که در واقع  این سیستم  در جهتی سمتگیری شده است  تا آمریکا بتواند به برتری  نظامی  برسد».

وی متذکر شد که  کشورهای عضو ناتو از  ایجاد  سیستم جمعی  دفاع ضد راکتی  با شرکت روسیه  « تا حد زیادی به دلایل  ایدالوژیکی» خودداری ورزیدند.  گروشکو همچنین  تطبیقات بزرگ ابعاد چندی پیش  آمریکا و  شرکای آن کشور  در  حوزه دفاع ضد راکتی را یادآور شد. « ما به این نکته توجه می کنیم  که مدلسازی اینگونه تطبیقات ها  — که در آنجا فقط  حملات  راکت های بالستیکی  بطور جداگانه مدلسازی نشده بود، بلکه  کاربرد جمعی راکت های بالدار  مدلسازی شده بود —  بطور عموم  گواه آن است  که این سیستم  نه بر علیه باصطلاح «  خطر هسته ای ایران»  ایجاد می شود.

سیستم دفاع ضد راکتی اروپا در واقع بر  علیه  چه کشوری   ایجاد می شود؟ آقای حسن هانی زاده  کارشناس سیاسی  ایران  در امور  خاور نزدیک  و مدیر مسوول  آژانس خبری  « مهر نیوز»  در این خصوص اظهار نمود.

میخائیل  اولیانوف  رئیس دپارتمان  مسائل  عدم گسترش  و کنترل تسلیحات  وزارت  امور خارجه روسیه در  مصاحبه با « ریا نووستی»  اعلام نمود  که برنامه راکتی ایران، اروپا را تهدید نمی کند  و حدس و گمان در باره این موضوع «  فقط پرده ای برای اجرای  پروژه ای در پشت آن است  که هدف واقعی آن را تضعیف قدرت بالقوه بازدارندگی  هسته ای  روسیه و  کشاندن متحدان اروپایی به  مقابله گران قیمت  نظامی با روسیه تشکیل می دهد « که  پیداست  پاسخگوی منافع آمریکاست».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала