هند به خریداری ریاکتورهای اتمی گران قیمت غربی اماده نمی باشد

© AFP 2023 / INDRANIL MUKHERJEEبیرق هند
بیرق هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مساله خرید ریاکتورهای اتمی در هند

حکومت هند در باره هدف مطروحه تولید 63 هزار میگاوات انرژی برق اتمی تا سال 2032 خاموشی اختیار نموده است. گرانی ریاکتورهای اتمی غربی و محدودیت های که قانون راجع به مسوولیت هستوی وضع میکند، هند را به تجدیدنظر بر پلان های عظمت طالبانه خود مجبور می سازد.

حکومت هند نمی تواند مستقیماً تصحیحات را در اهداف مطروحه در برابر سکتور انرژی وارد سازد. و دیپارتمنت انرژی اتمی فقط راجع به خصوصیت پلانی اهداف مطروحه صحبت میکند. سواپنیش کمار ملهوترا نماینده دیپارتمنت انرژی اتمی میگوید:

« صدراعظم مودی هدف تولید 14.5 هزار میگاوات انرژی برق اتمی تا سال 2024 مطرح ساخته است. از ان به بعد هیچ هدف دیگر فورمولبندی نه شده است. دستیابی بر 63 هزار میگاوت انرژی برق اتمی تا سال 2032 فقط پلان است و هدایات لازم در زمینه مواصلت نه ورزیده اند. ظرفیت های تولیدی ما باید از حد 60 هزار میگاوت تا سال 2032 تجاوز نماید، ما میگوئیم که این کار ممکن است».

در عین حال، جیتیندر سنگهه وزیر ارشد دیپارتمنت انرژی اتمی قبلاً در مجلس تحتانی پارلمان اعلام داشته بود: « در ماه جولای سال 2014 ظرفیت های سکتور اتمی را 4780 میگاوات تشکیل میداد و در برابر ما وظیفه سه چند ساختن این رقم در ظرف 10 سال اینده نزدیک قرار داده شده  است. در عین حال، دیپارتمنت انرژی اتمی وظیفه عظمت طلبانه دستیابی بر 63 هزار میگاوت تا سال 2032 مطرح ساخته بود».

در دیپارتمنت فکر میکنند که خریداری ریاکتورهای گران قیمت غربی به دستیابی بر اهداف مطروحه کمک نمی کند. به این ترتیب، میتوان گفت که هند بر ضروت همکاری در عرصه اتمی با غرب باور خود را از دست داده است.

حکومت فرانسه و امریکا اعمار دو ریاکتور اتمی در هند منظور نموده، ولی نسبت مطالبات جدی قانون راجع به مسوولیت هستوی در کار پیشرفت صورت نه گرفته است.

حالا هند کمبود ریاکتورهای اتمی احساس میکند که به نوبه خود بر قیمت انرژی برق تائثیر میکند. به عقیده دیپارتمنت انرژی اتمی، اعمار یاکتورهای خارجی نسبتاً گران تمام میشود. بهای ریاکتورهای اتمی غربی دو برابر بیشتر از ریاکتورهای ساخت روسیه می باشد که در کودان کولم هند اعمار میشوند. اگر هند میخواهد انرژی برق اتمی را توسعه بخشد، پس مجبور خواهد بود، بهای انرژی برق را سه برابر افزایش دهد.

ملهوترا عقیده دارد که یک وات انرژی برق که در ریاکتورهای غربی تولید میشود، نسبتاً گران تمام میشود. در عین حال، یک وات انرژی برق افتابی 4.63 روپیه تمام میشود. انواع دیگر انرژی برق مانند انرژی برق ابی و بادی نیز نسبت به برق اتمی ارزان تمام میشود. ملهوترا افزود:

«هند به ریاکتور به هر قیمت ضرورت ندارد، ما به ریاکتورها به بهای قابل قبول نیاز داریم».

ملهوترا عقیده دارد که غرب مجبور خواهد بود قیمت را تخفیف دهد و برخی اجزا را در خود هند تولید کند. هند دقیقاً تفهیم نموده که هیچگونه تصحیحات در پلان های توسعه انرژی برق اتمی وارد ساخته نخواهند شد. از گزارش دیپارتمنت انرژی اتمی بر می اید که هند قصد ندراد ریاکتورهای اتمی گران قیمت غربی را خریداری نماید. هند میخواهد بر نیروی خود و حمایت روسیه در عرصه انرژی برق اتمی اتکا نماید که امکان تولید انرژی برق ارزان را فراهم خواهد ساخت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала