چرا علمای دین خاموش اند

© AP Photo / Militant website via APداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خاموشی علمای دینی اسلام در باره داعش

فرانسه به گروه تروریستی «دولت اسلامی» «داعش) اعلام جنگ داده است. رئیس جمهور فرانسوا اولاند طی سخنرانی در برابر کانگرس اعلام داشت:" در برابر جمهوری نه تنها وظیفه بازداری این گروه تروریستی، بلکه نابودی کامل ان قرار دارد".

به عقیده او، برای نابودسازی داعش ایجاد ایتلاف نیرومند بین الماللی ضروری می باشد. فرانسوا اولاند قصد دارد به این ارتباط در اینده نزدیک با بارک اوباما و ولادیمیر پوتین ملاقات نماید.

به تبصره پیوتر گنچاروف در این باره توجه فرمائید.

اولاند طی سنخرانی خود در کانگرس اظهار داشت که این جنگ به هیچ وجه «جنگ مدنیت ها» نمی باشد. این گفته به هیچ وجه تصادفی نیست. سیاستمداران برجسته غربی نظریه فیلسوف هانتینگتون را که پیشگویی نموده بود که در زندگی بین المللی «تصادم مدنیت ها» مسلط خواهد بود، رد میکنند.

در کشورهای غربی عقیده دارند که خود واقعیت زندگی روزمره پهلو به پهلو با اقلیت های کثیر مسلمانان این گفته را رد میکند که عقید و فرهنگ های مختلف نمی توانند باهم یکجا زندگی و کار نمایند.

روشن است که بعد از حوادث پاریس این تیزس نسبت به هر وقت دیگر اگر به تجدید نباشد، پس به تائید نیاز دارد. طوریکه تصور میشود، تائید ان، نظر به دلایل اتی، بسیار دشوار خواهد بود.

حمله که بر پاریس مهاجران مسلمان نسل اولی و دومی انجام داده، پروژه غربی همزیستی چندیدن کلتوری را با سوال مواجه ساخته است. بصورت روزافزون این سوالات شنیده میشوند: عیسویت و اسلام تا چه اندازه باهم همنوا می باشند و تا چه حد اسلام نسبت به عیسویت تحمل پذیر است؟

اسلام افراطی امروز اشکارا در اوج ترقی خود می باشد. و این در حال است که حد اقل 40 کشور گروه «دولت اسلامی» را تمویل میکنند که گروه تروریستی شناخته شده است. عده از این کشورها نه تنها در سازمان همکاری اسلامی، بلکه در 20 کشور بسیار ثروتمند جهان شامل می باشند.

در حال حاضر ورود سیل اسای مهاجرین مسلمان به اروپا ظاهراً به اشغال ان توسط اسلام و فرار مسلمانان مهاجر از کشورها خود به عمل خوب پلان شده شباهت دارد. همین اکنون کشورهای نام برده میشوند که در عقب این عمل قرار دارند و مخارج ان را پرداخت میکنند. بازهم همان نام های اشنا — عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه.

تا جای که معلوم است، «سازمان همکاری اسلامی» در سال 1975 در لاهور اعلامیه راجع به مشکل مهاجرت کتلوی مسلمانان به غرب منتشر ساخته بود.

ولی مساله عمده چیزی دیگر است. و ان اینکه چرا علمای دینی اسلامی به ارتباط داعش خاموشی اختیار کرده اند؟ و اگر چیزی هم میگویند، پس به صدای بسیار ارام و نامفهوم صحبت می کنند؟ زیرا داعش به خاطر اعمال ان کاملاً شایسته تجرید است. چنین تصور میشود که علمای اسلام — دلایل کافی برای این کار ندارند.

 

به این «نزاکت» علمای دین اسلام در زمان خود پاویل سویتکوف شرق شناس روسی، دگروال اردوی تزاری اشاره نموده بود. همه چیز بسیار ساده است. در انجیل کتاب مقدس عیسویان توسل به خشونت به خاطر گسترش دین خود مجاز نیست. دفاع از اسلام، منجمله به وسیله سلاح، اجرای دقیق اوامر الهی شمرده میشود و سویتکوف نوشته بود، « که حرف ابدی خداوند برای مسلمان قران محسوب میشود».

 

در حال حاضر مساله همزیستی مسالمت امیز پیروان مذاهب مختلف و مدنیت های مختلف بشری امر ضروری وحیاتی شمرده میشود. جامعه کنونی روسیه بهترین مثال و نمونه چنین همزیستی را به دست میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала